آفتاب

شکایت چین از اقدامات شناسایی هوایی و دریایی ژاپن

شکایت چین از اقدامات شناسایی هوایی و دریایی ژاپن

وزارت دفاع چین امروز (جمعه) از فعالیت‌های شناسایی هوایی و دریایی ژاپن شکایت کرد و گفت که این اقدامات تهدید کننده امنیت هواپیماها و کشتی‌های این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروی هوایی ژاپن اعلام کرده این فعالیت‌های شناسایی هوایی و دریایی در واکنش به نقض حریم هوایی ژاپن توسط بمب‌افکن‌های روسی در آسمان شمال و جنگنده‌های چینی در حریم هوایی جنوب صورت گرفته ‌است.

این در حالی است که وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، فعالیت‌های نیروی هوایی کشورش براساس قوانین و هنجارهای بین‌المللی است.

در سال‌های اخیر، ناوهای ژاپنی و جنگنده‌های این کشور اغلب در نزدیکی کشتی‌ها و هواپیماهای چینی به پرواز درآمده و فعالیت‌های نظارتی و شناسایی انجام داده‌اند که این اقدامات تهدیدی برای امنیت کشتی‌ها و هواپیماهای چینی محسوب می‌شود.

وزارت دفاع چین در ادامه آورده است: چین از بابت این رهگیری و شناسایی توسط جنگنده‌ها و ناوهای ژاپنی ناراحت است و برای مقابله با این روند اقدامات لازم را اتخاذ می‌کند.

با این حال، ژاپن اعلام کرده که جنگنده‌های چینی حریم هوایی را بر فراز دریای چین شرقی که به جزایر بدون سکنه مورد ادعای هردو کشور نزدیک است، نقض کرده‌اند.

گارد ساحلی و جنگنده‌های هر دو کشور به صورت مرتب در سواحل این جزایر به گشت‌زنی می‌پردازند و همین امر نگرانی بابت آغاز دیگری میان ژاپن و چین را افزایش داده است.

انتهای پیام

کد N793066

وبگردی