آفتاب

بان‌کی‌مون: برقراری فوری آتش‌بس در یمن ضروری است

بان‌کی‌مون: برقراری فوری آتش‌بس در یمن ضروری است

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه برقراری فوری آتش‌بس در یمن و از سرگیری مذاکرات در این کشور بحران‌زده ضروری است، گفت: کمک‌های حیاتی باید سریعا برای این کشور فقیر خاورمیانه ارسال شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بانی‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی به چالش‌های سرنوشت‌سازی که جهان با آن روبه‌روست، اشاره کرد و گفت: کشورهای جهان باید برای کمک به 50 میلیون پناهنده و مردم آواره که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است، کمک کنند.

وی همچنین در سخنرانی خود در کلوپ مطبوعات ملی در واشنگتن بر لزوم حل معضل تغییرات آب و هوایی تاکید کرد.

وی گفت: میلیون‌ها تن از انسان‌ها با تنفر و اعدام مواجه هستند و صدها میلیون تن از گرسنگی و استثمار رنج می‌برند.

سازمان ملل متحد درخواست 16 میلیارد دلار کمک برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در سال جاری میلادی ارائه کرده است که 5 برابر بیشتر از یک دهه گذشته است.

بانی‌کی‌مون همچنین از سفر ماه آتی خود به واتیکان برای دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان و گفت‌وگو درباره نگرانی‌های مشترک از جمله بر روی بخشنامه پاپ در رابطه با محیط زیست خبر داد که این طرح‌ها از سوی پاپ قرار است طی ماه‌های آتی ارائه شود.

وی گفت که پاپ، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و سایر رهبران جهان را برای ماه سپتامبر به سازمان ملل دعوت کرده است تا اهداف جدید سازمان ملل برای سال 2030 تدوین شده و طبق آن بر حفاظت محیط زیست، مقابله با فقر، ارتقای حقوق بشر و توسعه اقتصادی تاکید شود.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر چالش‌های سرنوشت‌ساز بسیاری که در پیش‌روی جهان قرار دارد بر کابوس وحشتناکی که در سوریه در جریان است، اشاره کرد و گفت، استفان دی میستورا، نماینده وی در امور سوریه یکسری مذاکرات در ژنو انجام خواهد داد تا مشخص کند که آیا طرفی برای برگزاری مذاکرات جدی و معنادار برای این درگیری آمادگی دارد یا خیر.

بانی کی مون همچنین به فلسطینی‌هایی که در کمپ آوارگان یرموک میان نیروهای دولتی و شبه نظامیان محاصره شده‌اند اشاره کرد و گفت: در آنجا ماشین نظامی دولتی و وحشی‌گری گروه‌های افراطی به چشم می‌خورد.

به گفته بانی‌کی‌مون کشور یمن نیز هم‌اکنون در میان شعله‌ها می‌سوزد و مذاکراتی به میانجیگری سازمان ملل بهترین راه برای خروج از جنگی است که ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.

با این حال دبیرکل سازمان ملل به استعفای جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اشاره‌ای نکرد.

بانی‌کی‌مون گفت که سازمان ملل بر روی طرح اقدام عملی کار می‌کند و در پاییز برای مقابله با خشونت افراط‌گرایانه گروه‌های داعش، بوکوحرام و گروه‌های وابسته به القاعده از جمله الشباب در سومالی ارائه می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین درباره شرایط در نیجریه ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن محمدو بوهاری، رییس جمهوری منتخب نیجریه این کشور به وضعیت عادی بازگردد و دختران محصلی که از سوی بوکوحرام ربوده و مورد سوءاستفاده آنها قرار گرفته‌اند، نجات یابند.

وی همچنین درباره شرایط سودان جنوبی نیز گفت: جنگ داخلی به رغم آتش‌بس ادامه دارد و پایگاه‌های سازمان ملل 115 هزار تن را که نقطه اوج حفاظت از غیرنظامیان است محفاظت می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه سخنان خود از چارچوب توافق 6 قدرت جهان و ایران برای حل پرونده اتمی استقبال کرد و گفت: سازمان ملل تمام تلاش خود را برای کمک به اجرای توافقی جامع در صورت نهایی شدن انجام خواهد داد.

بانی‌کی‌مون اوایل روز پنجشنبه با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و شماری از اعضای کمیته روابط خارجی سنا در واشنگتن دیدار کرد.

انتهای پیام

کد N792847

وبگردی