آفتاب

امضای قراردادهای 46 میلیارد دلاری در سفر شی جینپینگ به پاکستان

امضای قراردادهای 46 میلیارد دلاری در سفر شی جینپینگ به پاکستان

در جریان سفر " شی جینپینگ" رییس جمهور چین به پاکستان، قراردادهای مختلفی در زمینه پروژه های زیر ساختی و تقویت روابط 2 کشور به ارزش تقریبی 46 میلیارد دلار نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری روسی اسپاتنیک، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد در رییس جمهور چین به این کشور در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده، قراردادهایی به ارزش دهها میلیارد دلار امضا خواهد شد.

قرار است چین 34 میلیارد دلار در بخش انرژی و 12 میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی پاکستان سرمایه گذاری کند. براین اساس 6 میلیارد دلار از این سرمایه گذاری برای ساخت جاده ها و خطوط آهن جدید بین پاکستان و چین هزینه می شود که به تقویت تجارت و ترانزیت بین 2 کشور منجر خواهد شد. همچنین چین حدود 5 میلیارد دلار در طرح توسعه بندر گواتر پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد.

یکی دیگر از محورهای مهم سفر رییس جمهور چین به پاکستان، گفتگو درباره تروریسم و مقابله با اسلام گرایان افراطی در غرب چین  و شرق پاکستان است. یکی از قراردادهای مهمی که قرار است در سفر جینپینگ نهایی شود، خرید زیردریایی های پیشرفته پینی به ارزش 4 میلیارد دلار است.

سفر شی جینپینگ به اسلام آباد در حالی انجام می شود که آمریکا نسبت به نفوذ بیشتر پکن در منطقه هشدار است. تنش بین چین و آمریکا در هفته های اخیر به دلیل اختلاف بر سر ساخت جزایر جدید مصنوعی توسط پکن در جنوب دریای چین بالا گرفته است.

با این حال مشاهد حسین صیاد رییس کمیته دفاعی پارلمان پاکستان در واکنش به نگرانی های آمریکا از گسترش روابط اسلام آباد-پکن گفته است چین به عنوان یک کشور دوست، متحد، شریک و از همه مهم تر از موضع برابر با اسلام آباد برخورد می کند، کاری که آمریکایی ها و برخی دیگر انجام نمی دهند.

کد N792744

وبگردی