آفتاب

گزارش المانیتور از واکنش ایرانی ها نسبت به حادثه فرودگاه‌ عربستان‌

گزارش المانیتور از واکنش ایرانی ها نسبت به حادثه فرودگاه‌ عربستان‌

خبرگزاری صدا و سیما نوشت:

 المانیتور نوشت : پس از آنکه خبر تجاوز به دو پسر ایرانی در فرودگاه جده علنی شد، روزنامه نگاران ایران خواستار آرامش مردم در رسانه های اجتماعی شدند.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما ، این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی به قلم آرش کرمی نوشت : یک هفته پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران این موضوع را در رسانه ها اعلام کرد سخنگوی وزارت کشور عربستان تایید کرد علیه دو افسر امنیتی متهم اقدام قانونی می کند.
با این حال ایرانیان قبل از اظهارات عربستان در اعتراض به بی توجهی مقامات عربستان به این پرونده ، به فضای مجازی روی آوردند. ایرانی ها برخی اوقات نیز از واژه های نژادپرستانه و بیگانه ستیزانه استفاده کردند.
روزنامه ایران که توسط دولت اداره می شود مقالاتی را در دو روز متوالی منتشر کرد و در مورد خطرات اجازه دادن به اینکه احساسات در رسانه های اجتماعی از کنترل خارج شود هشدار داد.
محمد نوری 14 آوریل در سرمقاله ای نوشت :« نخبگان جامعه اجازه سکوت ندارند آنهم زمانی که ارزش های همزیستی در معرض خطر هستند. »
نوری هشدار داد: « جامعه ایران، با وجود گسترش فعالیت های رسانه ای، در حال حاضر با سمی خطرناک و یک رشته هنجار شکنی روبروست که در صورتی که نخبگان کشور آن را تحمل کنند می تواند خطرات جبران ناپذیری بوجود بیاورد و به بنیان های همزیستی اجتماعی صدمه بزند.»
فراتر از واکنش های رسانه های اجتماعی به این موضوع ، نوری همچنین واکنش های رسانه های سنتی را محکوم کرد و گفت :« تجزیه و تحلیل آنها بر اساس چیزی جز پیش داوری های تاریخی کور نیست. اختلاف بین ایران و عربستان سعودی بر سر یمن و عراق و یا حتی بدرفتاری با زائران ایرانی موضوعی جدید نیست. اگر برخی از مردم می خواهند این اختلاف ها را به مسائل فرقه ای و نژادها مربوط کنند، این اقدامی است که باید در موردش فکر شود.»
نوری نوشت :« گروه های مختلف جزمی یا ارتجاعی در رسانه های اجتماعی سعی می کردند افراد را با توسل به احساسات ضد عربی به انگیزه های سیاسی خود جذب کنند.»
نوری ، نژادپرستی را یک بیماری جدی خواند که نیاز به درمان دارد. در مقاله ای دیگر در روزنامه ایران آمده است واکنش ها در رسانه های اجتماعی و سرویس های اجتماعی پیغام رسانی مانند وایبر بر ضد عربستان سعودی « به توهین به یک نژاد تبدیل شده است.»
این مقاله اظهار داشت این اولین بار است که نخبگان در مورد سرنوشت رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر جامعه ابراز نگرانی کرده اند.
این مقاله ادامه داد بدترین چیزی که یک شهروند ایرانی می تواند در چنین شرایطی انجام دهد این است تصمیم بگیرد سکوت کند. در این مقاله اینطور استدلال شده است :« نبرد بین دو جنبش اعتدال و افراط گرایی جدی است و پیروان اعتدال نمی توانند عرضه را به حریف واگذار کنند.»
مهدی مالمیر در روزنامه شهروند نیز واکنش های رسانه های اجتماعی به این حادثه را تقبیح کرد.وی نوشت :« کلمات خشونت آمیز و ضد عربی » که کاربران رسانه های اجتماعی از آنها استفاده کردند موجب شد به نظر برسد گویی « میلیون ها نفر از اعراب در اقدام دو افسر امنیتی در فرودگاه جده شرکت کرده بودند .یکی از نشانه های یک جامعه بالغ این است که می تواند مسائل خرد و کلان را از هم جدا کند.»
همانطور که نویسندگان ایرانی اشاره کرده اند، تنش بین ایران و عربستان سعودی چیز جدیدی نیست، اما تجاوز به دو زائر ایرانی به تنش در زمانی بسیار حساس در منطقه دامن زده است. علاوه بر پیامدهای منطقه ای تنش های فرقه ای و نژادی بین ایران و عربستان سعودی، ایران همچنین دارای اقلیت جمعیت عرب در جنوب غربی کشورش است. در حالی که نظرات ضد عربی به طور معمول خطاب به عربستان سعودی است، شهروندان عرب ایران در برابر چنین واژه هایی ایمن نیستند. در یک بازی فوتبال که اخیرا در اهواز دارای جمعیت بزرگی از اعراب برگزار شد ، تماشاچیان پلاکارهایی در دست داشتند که روی آنها شعار « نه به نژاد پرستی » نوشته شده بود.

4949

کد N792529

وبگردی