آفتاب

رایزنی مسکو و کاراکاس با اوپک برای کاهش تولید نفت

رایزنی مسکو و کاراکاس با اوپک برای کاهش تولید نفت

روسیه و ونزوئلا که طی چهار ماه گذشته از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی متضرر شده اند به رایزنی با کشورهای عضو اوپک برای خلاصی از این وضع روی آورده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بزرگترین کشورهای تولید کننده نفت جهان این هفته بر شمار رایزنی های دیپلماتیک خود افزوده اند. با این حال، انتظار نمی رود که از سرگیری مذاکره بین روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و دیگر کشورهای نفت خیز  منجر  به کاهش حجم تولید در ماه های آینده شود.

روز گذشته، «آرکادی دووکوویچ» معاون نخست وزیر روسیه از پویایی مذاکره بین مسکو با کشورهای تولید کننده نفت «اوپک» و همچنین کشورهای نفت خیز آمریکای جنوبی سخن گفت.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز پیشتر از ملاقات وزیر نفت این کشور با سفیر روسیه در ریاض خبر داده بود.

روز گذشته هم وزیر نفت کشور ونزوئلا با سفرای هشت کشور عضو اوپک و همچنین سفیر اندونزی دیدار داشته است. موضوع این نشست تشویق به افزایش سرمایه گذاری در «کمربند نفتی اورینوکو» است که در نوار جنوب شرقی حوزه رودخانه اورینوکوی کشور ونزوئلا قرار دارد.

اگرچه هیچ نشانه ای مبنی بر وجود ارتباط مستقیم بین این دو نشست دیپلماتیک نیست، برخی کارشناسان بر این باورند که رایزنی های اخیر با هدف متقاعد کردن کشورهای عضو اوپک به ویژه عربستان انجام می شود تا تولید نفت خود را در ماه آینده کاهش دهند.

گفته می شود که ایران نیز در روز سه شنبه از اوپک خواست تا تولید نفت خود را دستکم به میزان ۵ درصد یا به تعداد ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

کاهش تولید نفت به افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی کمک کرده و راه ضررکشورهایی نظیر ایران، روسیه و ونزوئلا را که تحت تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا هستند می بندد.

کد N792455

وبگردی