آفتاب

رادیو بین المللی فرانسه: ایران توافق نفت در برابر کالا با روسیه امضا کرده است

رادیو بین المللی فرانسه: ایران توافق نفت در برابر کالا با روسیه امضا کرده است

خبرگزاری صدا و سیما

پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه نوشت ایران توافق نفت در برابر کالا با روسیه امضا کرده است.
به نوشته پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه، سخنگوی کاخ کرملین تایید کرد توافق نفت در برابر کالا به تازگی میان ایران و روسیه اجرایی شده است.
الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه از ارائه توضیح در این باره خودداری کرده است. اما به گفته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه، روسیه غلات و تجهیزات ساخت و ساز به ایران تحویل داده است.
خبرگزاری رویترز اعلام کرده است این توافق مبادله بیست میلیارد دلار کالا در برابر تحویل پانصد هزار بشکه نفت در روز از سوی ایران است.
مذاکره در مورد این توافق از حدود یک سال پیش در جریان بود. در آن زمان آمریکا در این باره ابراز نگرانی کرده بود زیرا این توافق به ایران اجازه می دهد میزان صادرات خود را پنجاه درصد افزایش دهد. در ماه اوت سال گذشته روزنامه کومرسانت از امکان داد و ستد کالا در برابر حجم کوچکتر نفت که در واقع هفتاد هزار بشکه در روز بود خبر داد.
از دیدگاه روسیه این نوع مبادله توسط تحریم های اعمال شده علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور ممنوعیتی ندارد. روسیه پیش از این نیز در ایران به ویژه در صنعت هسته ای فعالیت می کرد زیرا این کشور به راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر کمک می کند و در ماه نوامبر توافقی برای ساخت دو رآکتور جدید در ایران امضا کرد.

4949

کد N792404

وبگردی