آفتاب

هشدار معاون وزیرخارجه به رئیس دفتر حفاظت منافع مصر: ایران از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران است

هشدار معاون وزیرخارجه به رئیس دفتر حفاظت منافع مصر: ایران از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران است

ایرنا نوشت:

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که جنگ جاری علیه کشور یمن به عنوان باتلاق عمیق، می تواند پیآمدهای خطرناک و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد و گسترش شعله آن به نقاط دیگر، امنیت کل منطقه را با تهدید جدّی مواجه سازد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در دیدار خالد عماره رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری عربی مصر در تهران با اشاره به شرایط حساس منطقه و جایگاه مهم و تأثیرگذار مصر در جهان اسلام و دنیای عرب، افزود: جمهوری اسلامی ایران، امنیت منطقه را در قالب یک مجموعه به هم پیوسته در نظر گرفته و امنیت کشورهای منطقه را متاثر از همدیگر و حلقات تکمیلی می داند.

وی ادامه داد: از این رو، ایران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ و تعیین کننده، نقش و مسوولیتی اساسی در حفظ ثبات و استقرار امنیت در منطقه دارند.

امیرعبداللهیان افزود: آنچه امروزه در صحنه یمن می گذرد، شرایطی بسیار پیچیده و خطرناک است و هشیاری و درایت همه طرف ها را می طلبد.

وی گفت: ما شاهد برخی رفتارهای خردمندانه از سوی کشورهای منطقه هستیم؛ با این وجود، انتظار داریم که مصر به عنوان کشوری اسلامی و عربی، کمک بیشتری برای تسریع در جست وجوی رهیافت سیاسی برای یمن و جلوگیری از ادامه کشتار و توسعه درگیری کند؛ این قابل قبول نیست که مصر در تحولات یمن، خود را در مقابل مردم یمن قرار دهد.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: بدون تردید، رهبران قاهره برای آینده روابط عربی خود، اهمیت زیادی قایل هستند و مناسبات نزدیک مصر با مردم یمن، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: تبدیل صحنه یمن به عرصه جدیدی برای رشد نیروهای افراطی همسو با تشکیلات داعش و بانیان و حامیان آن، منافع و حاکمیت بسیاری را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حملات کور و نابود سازی موسسات و زیرساخت های این کشور مسلمان توسط هر طرفی خارجی یا داخلی، هزینه سنگینی را بر کل منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: ما نگران امنیت سعودی و منطقه هستیم؛ ایران امنیت منطقه، سعودی و مصر را یکپارچه می بیند و از اتخاذ رویکرد نظامی در منطقه نگران است.

رییس دفتر حفاظت منافع مصر نیز در این دیدار با اشاره به تحرکات افراط گرایانه و پدیده خشونت طلبی در منطقه، خطر منازعات طایفه ای و نژادی را به عنوان طرح مرموز دشمنان اسلام از دیرباز یاد آور شد و اهمیت رایزنی و همکاری نزدیک ایران و مصر را خاطر نشان کرد.

وی همچنین با تبیین مواضع مصر در قبال تحولات منطقه، بر اهمیت همکاری های منطقه ای تاکید کرد.

 

23503

کد N792124

وبگردی