آفتاب

مشاور پیشین اوباما:‌ طرح کنگره مانع پیشرفت مذاکرات با ایران نیست

مشاور پیشین اوباما:‌ طرح کنگره مانع پیشرفت مذاکرات با ایران نیست

ایسنا نوشت:

مشاور پیشین کاخ سفید گفت: تصویب طرح نظارت 30 روزه کنگره بر توافق هسته‌ای ایران به هیچ وجه به منزله شکست برای دولت اوباما نیست و مانع پیشرفت مذاکرات با ایران نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، روز گذشته طرح قانونی شدن بررسی 30 روزه توافق با ایران توسط کنگره،‌ روز گذشته در کمیته روابط خارجی به تصویب رسید تا برای رای گیری و تصویب نهایی به صحن کنگره برود.

این در حالی است که کاخ سفید که تا روز پیش از تصویب این طرح، آن را تهدید به وتو توسط باراک اوباما کرده بود، پس از آن که اعلام شد تغییراتی در این طرح اعمال شده است،‌ موضع خود را در این باره تغییر داد و اعلام کرد که اوباما مایل به امضای نسخه مصالحه جویانه این مطرح است.

والری جرت، مشاور پیشین کاخ سفید در پاسخ به خبرنگار شبکه خبری ام.اس.ان.بی.سی درباره این سوال که آیا تصویب این طرح را به عنوان شکستی برای دولت اوباما تلقی می‌کند؟ گفت: به هیچ وجه این‌گونه نیست. در واقع در دو جلسه استماعی که جان کری،‌ وزیر امور خارجه در آن با سناتورها درباره توافق ایران گفت‌و‌گو کرد و توانست با ارائه اطلاعات و جزئیات کافی در مورد دستاوردهای توافق با ایران کنگره را مجبور به اعمال تغییراتی در این طرح کند.

او هم‌چنین از سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی کنگره و بن کاردین،‌ دیگر سناتور برجسته دموکرات کنگره برای مصالحه با کاخ سفید و اعمال تغییرات موثر در این طرح تمجید کرد و افزود: کورکر و کاردین با یکدیگر برای تبدیل این طرح به یک نسخه مصالحه جویانه‌تر و در نظر گرفتن نگرانی‌های کاخ سفید تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند، اگرچه این طرح هنوز هم ایده آل نیست اما مانع از پیشرفت مذاکرات با ایران نخواهد شد.

وی هم‌چنین تصمیم سناتور کورکر را در امضا نکردن نامه‌ای که توسط 47 سناتور جمهوری‌خواه برای توقف مذاکرات به مقامات ایران نوشته شد را یک تصمیم درست و منطقی دانست.

او ادامه داد: مصالحه دو طرف به رییس‌جمهور فرصت اظهارنظرات خود درباره با توافق ایران در کنگره را می‌دهد.

 

23503

کد N792089

وبگردی