آفتاب

هشدار چین به حزب اپوزیسیون تایوان

هشدار چین به حزب اپوزیسیون تایوان

چین به حزب مخالف اصلی تایوان موسوم به حزب پیشروی دموکرات هشدار داد تا درس‌های مربوط به آخرین دوره‌ای که قدرت را در این منطقه در دست داشت به یاد داشته و به دنبال استقلال‌طلبی نباشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب اپوزیسیون اصلی تایوان موسوم به حزب پیشروی دموکرات اخیرا کاندیدای خود را برای انتخابات ریاست اجرایی سال آینده اعلام کرده است.

چن شوی-بیان، رهبر سابق این حزب در زمانی که از سال 2000 تا 2008 رئیس اجرایی منطقه تایوان بود، موجب خشم پکن شد. دولت چین او را متهم به استقلال‌طلبی و تضعیف میراث فرهنگی چین در تایوان کرده بود.

دفتر امور تایوان در چین در پاسخ به سوالی درباره موضع تسای اینگ-ون، کاندیدای جدید حزب پیشروی دموکرات تایوان برای انتخابات ریاست اجرایی، درباره چین پاسخ داد که مساله تعیین‌کننده در خصوص حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان، مخالفت با استقلال تایوان است.

ما شیائوگووانگ، سخنگوی این دفتر در یک کنفرانس خبری گفت: اگر حزب پیشروی دموکرات تایوان موضع جدایی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه در خصوص تشکیل یک کشور در هر دو سوی تنگه تایوان را حفظ کند، در آن صورت پیدا کردن راهی برای خروج از روابط طرفین دو سوی تنگه مشکل خواهد بود.

وی افزود: این یک نقطه نظر جدید نیست و اتفاقی است که از سال 2000 تا 2008 شاهد آن بودیم. برای درس گرفتن کافی است به گذشته نزدیک نگاهی دوباره داشته باشیم.

با این حال این مقام چینی درباره انتخابات ریاست اجرایی تایوان مستقیما اظهارنظر نکرد.

تسای اینگ-ون کاندیدای ریاست اجرایی حزب پیشروی دموکرات، در یک سخنرانی در شهر تایپه گفت: باید توسعه روابط تایوان و چین در معرض اراده مردم تایوان قرار گرفته و نباید توسعه این روابط از طریق مذاکرات بین دو حزب سیاسی صورت بگیرد.

وی که در عین حال رهبری این حزب اپوزیسیون را به عهده دارد، تاکید کرد: اصل بنیادین حزب ما در خصوص روابط چین و تایوان حفظ وضعیت موجود است.

انتهای پیام

کد N792049

وبگردی