آفتاب

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران: خیلی از جزییات تفاهم لوزان در بیانیه نیامده است

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران: خیلی از جزییات تفاهم لوزان در بیانیه نیامده است

شما نوشت:

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در یک مصاحبه سه ساعته به بسیاری از ابهامات ما درباره مذاکرات پاسخ گفت.

آنچنان که در بخش اول مصاحبه با  رئیس تیم ایرانی در مذاکرات کار‌شناسی - گذشت، بخش عمده ای از قسمت دوم نیز به بررسی جزئیات ادعاهای آمریکا و کسب روایت ایرانی درباره آنها گذشته است. او در این مصاحبه با بیان اینکه « نباید ذوق‌زده شویم» و تأکید بر اینکه هنوز تفاهم نهایی نشده و به راه حل‌ها دست یافته ایم، خاطر نشان کرد « دستاوردهای لوزان حاصل مقاومت ملت است».

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که رسیدن به توافق را چقدر محتمل می‌دانید؟ تصریح کرد:مرحله بسیار سختی است. به خاطر همین از همه می‌خواهیم کمک کنند. مرحله پیچیده‌ای است. اینکه مذاکرات وارد مرحله تدوین شود و بخواهیم راه‌حل‌هایی را که تاکنون به دست آمده است با همه جزئیات و کلیاتش تدوین کنیم، کار بسیار مشکل و سختی است. داریم تلاشمان را می‌کنیم و امیدواریم. طبیعتاً این مرحله اي كه گذشت یک مقدار به ما کمک خواهد کرد، چون راه‌حل‌ها به دست آمده است و یک مقدار می‌دانیم قرار است چه چیزهایی را تدوین کنیم، زیرا بدون این مرحله نمی‌توانستیم وارد مرحله تدوین شویم. خوشبختانه این مرحله را گذرانده‌ایم، اما مرحله آتی بسیار سخت است و واقعاً نمی‌توانیم قاطعانه بگوییم چه خواهد شد. تمام تلاشمان را خواهیم کرد. به هر حال باید ببینیم اراده‌ای که باید از طرف همه کشورهای 1+5 باشد، اين اراده وجود داشته باشد، واقعاً این اراده را به دست آورده باشند که مسیر فشار و تحریم را کنار بگذارند و وارد تعامل شوند. اگر این تصمیم پایداری باشد می‌توانیم به تفاهم برسیم، اما اگر هنوز بخواهند از اهرم‌های فشار و تهدید استفاده كنند و تصور کنند از آن مسیرها می‌توانند به اهدافشان برسند، طبعاً چشم‌انداز تفاهم خیلی دشوار خواهد بود. نتیجه منوط به اراده و تصمیم سیاسی است که طرف‌های ما اتخاذ می‌کنند.

29220

کد N792004

وبگردی