آفتاب

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد: حمایت مالی آلمان از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد: حمایت مالی آلمان از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی

یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد که صدر اعظم پیشین آلمان غربی در دهه 60 میلادی به صورت مخفیانه صدها میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای‌اش کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه دیلی تلگراف با وجود تکذیب این موضوع توسط شیمون پرز، که در آن زمان مسئول توسعه برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی بود، تاکید کرد: اتهاماتی که سالهاست متوجه کنراد آدنائور، صدر اعظم آلمان غربی در دهه 60 میلادی مبنی بر کمک چند صد میلیاردی آلمان به پروژه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل است، درست می‌باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: بنابر تحقیقات صورت گرفته میزان وام اعطا شده به اسرائیل توسط آلمان حدود 500 میلیارد دلار برای گسترش پروژه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل با نام " دیزرت" بوده است.

تفاهمی که در این باره انجام شد در سال 1960 میان آدنائور و دیوید بن گوریون، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در نیویورک به امضا رسید.

اگرچه این توافق غیررسمی و مخفیانه هیچ‌گاه توسط هیچ یک از اعضای دولت یا کابینه آلمان تایید نشد، در آن زمان این توافق با عنوان پروژه همکاری اقتصادی توسط وزارت خارجه دولت آلمان غربی مطرح شد.

به گفته این روزنامه، این اتهامات نخستین بار زمانی مطرح شد که چند سال پس از این توافق، فرانس جوزف استراس، وزیر خارجه پیشین آلمان غربی در مورد دیدار خود با گوریون، نخست‌وزیر اسرائیل در سال 1961 در پاریس گفت که گوریون برای صحبت در مورد تولید تسلیحات هسته‌ای با او دیدار کرده بود.

این در حالی است که شیمون پرز که در این دیدار حضور داشته است ضمن تکذیب این موضوع در ماه گذشته اظهار کرد: ممکن است استراس از صحبت های گوریون این موضوع را برداشت کرده باشد اما من هیچ حرفی را از گوریون در این باره نشنیدم.

انتهای پیام

کد N791868

وبگردی