آفتاب
/تحلیل/

"از بحرین تا یمن ادامه جنایات آل سعود"

"از بحرین تا یمن ادامه جنایات آل سعود"

با تصویب قطعنامه 2216 در شورای امنیت بار دیگر دست عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای ادامه دخالت‌هایشان در امور دیگر کشورهای منطقه و سرکوب حامیان و مبارزان جبهه حق باز شد. کشورهایی که تا دیروز تمام تلاششان حمایت تروریست‌ها و شورشیان تکفیری در سوریه و سرکوب انقلاب بحرین با انواع ابزارهای ممکن بود امروز به پای سفره پهن شده در یمن آمده‌اند تا باز هم از این طریق دیکته‌های آمریکا و غرب را در منطقه اجرایی و پایه‌های حکومت خود را تحکیم کنند و خلاصه امر می‌توان گفت آنچه امروز در یمن شاهد آن هستیم نسخه پیشرفته و ارتقا‌ءیافته همان اقداماتی است که چهار سال قبل عربستان و دیگر کشورهای عرب تحت عنوان نیروهای سپر جزیره در جریان انتفاضه مردمی بحرین علیه حامیان دموکراسی انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه "مرآة البحرین" در تحلیلی با عنوان "از بحرین تا یمن ادامه جنایات آل سعود" به تجاوز نظامی ائتلاف عربی موسوم به "طوفان قاطع" به یمن که هزاران غیر نظامی از جمله زن و کودک بی‌دفاع را هدف قرار داده اشاره و آن را با حوادث انقلاب بحرین در سال 2011 مقایسه کرده و چنین می‌نویسد: "از زمان آغاز حملات و تجاوزهای عربستان به یمن، مردم بحرین بارها به خیابان‌ها آمده و با حمل دست نوشته‌ها و سر دادن شعارهایی مداخله‌های نظامی آل سعود در یمن را محکوم کرده‌اند و این به رغم تهدیدهای روز افزون مقامات آل خلیفه و مجازات های سنگینی است که برای حامیان حق و مخالفان تجاوزگری عربستان در نظر گرفته شده است. دلیل این امر آن است که مردم بحرین بیش از مردم هر کجای دیگر جهان اوضاع کنونی یمن را تجربه و یمنی‌هایی را که هدف ظلم و تجاوز قرار گرفته‌اند درک می‌کنند.

در حقیقت بحرینی‌ها در جریان انقلاب سال 2011 تجربه‌ای بسیار مشابه به اوضاع کنونی مردم یمن داشتند. تجربه تلخی که در آن نظام بحرین به منظور سرکوب درخواست‌های مسالمت‌آمیز ملت بحرین، از نیروهای نظامی سپر جزیره خواست وارد مداخله نظامی در یمن شوند. اقدامی که نظام بحرین از آن به عنوان امری "مشروع" یاد می‌کرد و توجیهش برای این اقدام سرکوبگرانه این بود که کسانی که به خیابان‌ها آمده‌اند معترض نبوده بلکه "تروریست" هستند.

تجربه نشان داده هرگاه مردم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواهان پاسخ دادن دولتمردانشان به مطالبات دموکراتیک خود باشند توسط یک دست تجاوزگر مورد سرکوب قرار می‌گیرند، همانطور که بحرینی‌ها چهار سال پیش با این امر روبه‌رو شدند و دست تجاوزگری که تنها در جهت نابودی و ویرانی کشورهای منطقه گام برمی‌دارد از عربستان سعودی و برخی دست نشاندگان آمریکا و غرب بلند شده است، عربستانی که با استفاده از ثروت هنگفت خود و دلارهای نفتی‌اش برخی جناح بندی‌های طائفه‌ای و سیاسی را آنطور که می‌خواهد تشکیل داده و از آنها برای اجرای اهداف خود بهره می‌برد و با استفاده از پوشش رسانه‌ای و انتشار اخبار کذب و مغرضانه و همسو کردن مواضع بین‌المللی با اهداف خود، در این عرصه پیشتاز است.

عربستانی که هرگونه حرکت دموکراتیک و مردمی علیه استبداد را به منزله تهدیدی برای ثبات و امنیت خود به شمار می‌آورد و به خاطر حفظ منافع خود به حملات نظامی متوسل می‌شود تا هرکس و هر چیزی را که خطری برایش محسوب می‌شود از سر راه خود بردارد.

مداخله نظامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در یمن که عربستان و آمریکا رهبری آن را به عهده دارند، در حقیقت پرده‌ای دیگر از سرکوبگری و استبداد حکام عرب در منطقه است و در واقعیت امر هیچ تفاوتی با حملات سرکوبگرانه نیروهای سپر جزیره در بحرین ندارد و تنها در شدت و روش با هم اختلافات جزئی دارند. کما این که شاهد بودیم عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که در حال حاضر در عربستان به سر می‌برد پیش از این از نیروهای سپر جزیره خواست تا در یمن مداخله نظامی کنند.

همین مساله باعث شده بحرینی‌ها به خوبی اوضاع کنونی ملت یمن را درک و علیرغم قوانین سختگیرانه آل خلیفه و سرکوبگری مداوم به تظاهرات دست بزنند. بحرینی‌ها به خوبی متوجه توطئه عربستان و تجاوزهای دیگر کشورهای عرب و صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌ای‌شان برای مداخله در اوضاع یمن و اجرای حملات هوایی در این کشور هستند و می‌دانند که حملات آنها علیه یمنی‌ها هیچ تفاوتی با سرکوب درخواست‌های مسالمت‌آمیز بحرینی‌ها در چهار سال گذشته ندارد.

در مارس 2011 مقامات بحرین به زعم خود سعی کردند با دامن زدن به ادعاهای دروغین‌شان در زمینه حقوق بشر و دموکراسی اقدامات سرکوبگرانه خود را توجیه کنند و ملتی را که خواهان برقراری عدالت و برابری و آزادی بیان بودند، افرادی "فاسد و شورشی" که خواهان برهم زدن ثبات و نابودی بحرین هستند، نشان دهند.

توجیه مقامات بحرین برای سرکوب مردم توسط نیروهای سپر جزیره این بود که نظام حاکم خواهان بازگشت ثبات و حق بر جایگاه صحیح خود است. ادعایی که امروزه برخی از کشورهای فرصت‌طلب‌ به آن استناد می‌کنند و همانند نظام بحرین مدعی هستند که هدف از حملات "طوفان قاطع" "بازگرداندن ثبات به یمن است"!

صدای حق خواهی ملت بحرین که امروز مقابل تجاوزهای آل سعود و هم‌پیمانان آن در یمن در جای جای این کشور بلند شده دلیلی ندارد جز این که بحرینی‌ها به خوبی دریافته‌اند تجاوز نظامی به بحرین شکل ارتقا‌ءیافته حمله نظامی نیروهای سپر جزیره به بحرین است و این دو در اصل و بنیاد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند."

انتهای پیام

کد N791835

وبگردی