آفتاب

بان‌ کی مون: خشونت جنسی از تاکتیک‌های تروریستی است

بان‌ کی مون: خشونت جنسی از تاکتیک‌های تروریستی است

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، سال 2014 در مسائل آزاردهنده‌ای چون تجاوز، بردگی جنسی و ازدواج اجباری از سوی گروه‌های افراط‌گرا از جمله گروه داعش، به یادماندنی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی گزارشی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نسبت به خشونت‌های جنسی گسترده گروه‌های مسلحی چون افراط‌گرایان در عراق، سوریه، سومالی، نیجریه، مالی، لیبی و یمن ابراز نگرانی شدید کرد.

بان کی مون در این باره گفت: در مجموع بحران‌هایی که توسط افراط‌گرایی و افراط‌گرایان ایجاد شده، خشونت جنسی یکی از تاکتیک‌های تروریستی است.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: تلاش‌ها برای فرسایش و نابودی داعش، بوکوحرام، الشباب، انصارالدین و القاعده و شعباتش، بخشی ضروری از جنگ علیه درگیری‌های مرتبط با خشونت جنسی است.

گزارش اخیر سازمان ملل به بررسی 19 کشور درگیر یا در حال خروج از درگیری پرداخته است؛ کشورهایی که خشونت جنسی شامل تجاوز، بردگی جنسی، تن‌فروشی اجباری و بارداری‌های ناخواسته به ویژه علیه زنان و دختران در آنها به وقوع می‌پیوندد. این گزارش 45 گروه را در جمهوری آفریقای مرکزی، ساحل عاج، کنگو، عراق، مالی، سومالی، سودان جنوبی و سوریه و همچنین بوکوحرام در نیجریه را تحت لیستی طبقه‌بندی کرده است؛ گروه‌هایی که به شدت به انجام مسائلی با مرتباط با تجاوز مظنون هستند.

در این گزارش از ربوده شدن 279 دختر مدرسه‌ای در نیجریه در 14 آوریل سال گذشته به عنوان «یکی از هشداردهنده‌ترین وقایع 2014 » یاد شده است. در 14 آوریل سال گذشته گروه بوکوحرام 276 دختر را از مدرسه‌ای در شمال نیجریه ربود.

این گزارش سازمان ملل که یک روز پیش از سالگرد ربودن این دختران منتشر شد، می‌گوید: بوکوحرام معمولاً زنان و دختران را مجبور به ازدواج‌هایی می‌کند که تجاوزهای مکرری را در پی خواهد داشت.

این گزارش در این باره ادامه می‌دهد: ازدواج اجباری، بردگی و فروش زنان و دختران ربوده شده عملکرد و ایدئولوژی بوکوحرام است. دختران ربوده شده که از ازدواج یا ارتباط جنسی پس از ازدواج سر باز زنند با خشونت و خطر مرگ مواجه خواهند بود.

به گفته این گزارش، از میانه سال 2014 رشد چشمگیری در تعداد پرونده‌های خشونت جنسی از سوی گروه‌های تروریستی دیده می‌شود؛ به ویژه از سوی گروه داعش که از خشونت جنسی برای گسترش ترور، آزار اقلیت‌های قومی و مذهبی و سرکوب گروه‌های مخالف با ایدئولوژی خود استفاده می‌کند.

سازمان ملل در این گزارش خود به ربودن صدها تن از زنان و دختران ایزدی در عراق توسط گروه داعش اشاره می‌کند که برخی از آنها به سوریه برده شده و در بازارها برای استفاده به عنوان برده جنسی به فروش رسیده‌اند.

براساس این گزارش، در کلمبیا زنان آواره‌ای که درخواست جا و مکان دارند همواره هدف حملات گروه‌های مسلح و حملات مکرر جنسی قرار می‌گیرند. در جمهوری آفریقای مرکزی نیز 2527 مورد از درگیری‌های مرتبط با خشونت جنسی طی سال 2014 به ثبت رسیده است.

این گزارش تاکید می‌کند، تمام گروه‌ها از خشونت جنسی برای چیره شدن بر دشمنانشان و تحقیر آنها استفاده می‌کنند.

در بخش دیگری از گزارش سازمان ملل به سودان اشاره شده است: در منطقه دارفور در غرب سودان، تعداد خشونت‌های جنسی همزمان با افزایش غیرنظامیان آواره طی یک‌سال گذشته افزایش یافته است. در سودان جنوبی خشونت جنسی شامل تجاوز گروه‌های تبهکار، اخته کردن، برهنگی و سقط اجباری همچنان رایج باقی مانده است؛ وضعیتی که با مجازات نشدن خاطیان و نظامی شدن جامعه‌ای که به شدت نابرابری را ترویج می‌دهد، تشدید شده است.

اما این گزارش در بخشی بر اقدامات مثبتی هم اشاره می‌کند. در قسمتی از این نوشته به اقدامات بی‌سابقه دولت کنگو از جمله متهم کردن ماموران عالی‌رتبه به دلیل خشونت جنسی و پرداخت دیه به بازماندگان اشاره شده است. با این حال این گزارش همزمان اعلام می‌کند که جهان در سال 2014 شاهد تجدید حیات خشونت‌های متعددی از سوی گروه‌های مسلح مانند تجاوز بوده است.

انتهای پیام

کد N791591

وبگردی