آفتاب

تظاهرات اعتراضی علیه ساخت نخستین نیروگاه برق اتمی در ترکیه

تظاهرات اعتراضی علیه ساخت نخستین نیروگاه برق اتمی در ترکیه

مردم ترکیه همزمان با ساخت نخستین نیروگاه برق اتمی که پروژه‌ای 20 میلیارد دلاری است دست به راهپیمایی اعتراضی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از مراسم آغاز به ساخت این نیروگاه برق اتمی که آنکارا امیدوار است دوره‌ای جدید از تامین انرژی را برای کشور به همراه داشته باشد، فعالان محیط‌ زیست به دروازه‌های آهنین سایت آکویو در شهر مرسین در ساحل مدیترانه نزدیک شده و علیه این ساخت‌وساز دست به اعتراض زدند.

معترضان تلاش کردند تا خودشان در میان جمعیت نیروهای امنیتی، خبرنگاران و هیات‌های رسمی در محل مراسم جا دهند اما پلیس با استفاده از آب پرفشار آنها را متفرق کرد.

این نیروگاه که قابلیت تولید 1200 مگاوات برق را دارد، همانند نخستین نیروگاه برق اتمی ایران توسط آژانس اتمی «روس اتم» روسیه ساخته می‌شود.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی در مراسمی با حضور سرگئی کریینکو، رئیس روس اتم و سایر مقام‌های ارشد گفت: بدون انرژی اتمی تحولات در هیچ کشوری رخ نمی‌دهد.

وزیر انرژی ترکیه این مساله را کاملا رد کرد که آنکارا در زمانی نادرست وارد بخش تولید برق از طریق انرژی اتمی شده است؛ پس از آنکه فاجعه اتمی نیروگاه فوکوشیمای ژاپن در سال 2011 در پی سونامی رخ داد و آلمان نیز به دنبال تعطیل کردن نیروگاه برق اتمی خود است.

وی افزود: تمامی بخش‌های صنعت از فاجعه فوکوشیما عبرت گرفته‌اند. این نیروگاه برق اتمی در ترکیه هیچ تهدیدی برای صنعت گردشگری کشور در ساحل مدیترانه ندارد همانطور که نیروگاه برق اتمی در فرانسه و اسپانیا بر صنعت توریست اثر نگذاشته است.

آکویو نخستین نیروگاه برق اتمی از سه نیروگاهی است که قرار است وابستگی ترکیه را به نفت و گاز ایران و روسیه بکاهد.

دومین نیروگاه قرار است با کنسرسیوم فرانسه - ژاپن و در شهر سینوپ در ساحل دریای سیاه ساخته شود و اقدامات برای ساخت سومین نیروگاه هم که محلش هنوز نهایی نشده، پیش‌بینی شده است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین گفت: اگر این نیروگاه را 10 سال پیش می‌ساختیم می‌توانستیم 14 میلیارد دلار در هزینه خرید گاز صرفه‌جویی کنیم.

در همین حال، یان برانک، رئیس "صلح سبز مدیترانه" گفت: ترکیه هنوز آماده ساخت رآکتورهای اتمی نیست. این کشور هنوز مولفه‌های کلیدی در قانون را در این باره ندارد و موارد کنونی ناکافی هستند. هیچ لزومی ندارد که ترکیه در این مسیر غیرقابل پیش‌بینی و خطرات اتمی قدم بگذارد.

همچنین تظاهرات دیگری علیه این ساخت‌وساز علاوه بر شهر مرسین در استانبول و آنکارا هم برگزار شد.

این پروژه به شدت مورد حمایت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه قرار دارد چون وی به دنبال این است که ترکیه را به یکی از 10 اقتصاد برتر دنیا بدل کند.

انتهای پیام

کد N791534

وبگردی