آفتاب

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از حملات ائتلاف "طوفان قاطع"/کمک 500 هزار دلاری کره جنوبی به یمن

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از حملات ائتلاف "طوفان قاطع"/کمک 500 هزار دلاری کره جنوبی به یمن

دیده‌بان حقوق بشر با تاکید بر اینکه حملات ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" آسیب‌های شدیدی به غیرنظامیان یمنی وارد کرده و با قوانین بین المللی مغایرت دارد از آمریکا و دیگر کشورهایی که در عملیات ائتلاف عربی نقش دارند خواست تا برای کاهش آسیب‌هایی که به غیرنظامیان در اثنای عملیات می‌رسد به کمترین حد ممکن تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری سبأ، دیده‌بان حقوق بشر در پیامی به برخی مسوولان آمریکایی از جمله اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد: ما از آمریکا می‌خواهیم تا از نفوذ خود برای تضمین کاهش آسیب غیرنظامیان یمنی در عملیات ائتلاف "طوفان قاطع" و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه استفاده کند. حملات هوایی و دیگر حملات باید کاملا با قوانین جنگی مطابقت داشته باشد و برای ممانعت از قرار گرفتن غیرنظامیان در معرض حملات باید احتیاط لازم رعایت شود.

در پیام دیده‌بان حقوق بشر آمده است: تمامی طرف‌ها باید به قانون بین‌المللی برای انجام تحقیقات درخصوص نقض‌هایی که از سوی نیروهایشان در جنگ یمن صورت گرفته عمل کنند و مجازات این نیروها و دادن غرامت به قربانیان این حملات را تضمین کنند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: ائتلاف عربی به رهبری عربستان و با همکاری آمریکا آسیب‌های سنگین و بسیار نگران‌کننده‌ای به غیرنظامیان وارد کرده است. صدها تن طی عملیات ائتلاف کشته شده‌اند و برخی از مرگ‌هایی که گزارش شده مخالف قوانین بین‌المللی و قوانین جنگی است.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر نسبت به هدف قرار دادن اماکن دارای جمعیت بسیار و عدم اتخاذ اقدامات کافی از سوی جنگنده‌های ائتلاف عربی برای کاهش خسارت‌ها و آسیب‌ها هشدار داد و اعلام کرد که یکی از این نمونه‌ها حملاتی است که هفته اول آغاز عملیات انجام شد و به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی انجامید.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از گزارش برخی نهادهای بشردوستانه بین‌المللی درخصوص وجود سختی‌ها و مشکلات رسیدن کمک‌های پزشکی و بشردوستانه به یمنی‌ها خبر داد.

از سوی دیگر جمع زیادی از مردم یمن با برگزاری تظاهرات در شهر "ذمار" تجاوز نظامی عربستان و چند کشور عربی دیگر به یمن و کشتار غیرنظامیان را محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات از نهادهای بین‌المللی خواستند تا به سرعت به مردم یمن کمک‌رسانی کنند و برای توقف تجاوز به یمن و تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه تلاش کنند.

در همین راستا وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که 500 هزار دلار را به عنوان کمک بشردوستانه به یمن ارائه می‌کند که از طریق سازمان ملل، صلیب سرخ و سازمان مهاجرت به دست یمنی‌ها خواهد رسید.

انتهای پیام

کد N791439

وبگردی