آفتاب

تلاش برای مذاکرات طرف‌های یمنی در ریاض طی چند هفته آتی

تلاش برای مذاکرات طرف‌های یمنی در ریاض طی چند هفته آتی

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار کرد که دولت یمن سعی دارد تا به منظور آغاز روند سیاسی و اجرای مذاکرات میان طرفین یمنی طی چند هفته آتی نشستی را در ریاض برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در مصاحبه با این روزنامه گفت: دولت یمن تلاش می‌کند تا به منظور اجرای مذاکرات میان طرفین یمن نشستی را طی چند هفته آتی در ریاض، پایتخت عربستان برگزار کند آن هم به شرطی که طرفین پیش از آغاز مذاکرات با پنج شرطی که در این خصوص مطرح می‌شود، موافقت کنند.

ریاض یاسین تصریح کرد: طی این مذاکرات که قرار است طی چند هفته آتی در ریاض و با نظارت شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود، سعی می‌کنیم تا مقدمات لازم برای آغاز یک روند سیاسی جدید و مشروع را فراهم کنیم چراکه مذاکرات ریاض تنها راه‌حل سیاسی مساله یمن است و مداخله و تلاش‌های دیگران غیرواقعی بوده و مورد قبول هیچ‌ کس نیست.

وی تصریح کرد: اگر حوثی‌ها می‌خواهند به عنوان طرفی در این مذاکرات شرکت کنند باید به عنوان شهروندان به مناطق خود بازگردند و اگر پیش از مذاکرات به اجرای شروط مطرح شده پایبند نباشند کشورهای عضو ائتلاف عربی به منظور تثبیت مشروعیت یمن اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ خواهند کرد.

ریاض یاسین گفت: تمام طرفین یمنی پیش از آغاز مذاکرات ریاض با این پنج شرط موافقت کرده‌اند که این شروط شامل مشروعیت پیدا کردن یمن از طریق حضور رئیس‌جمهور و معاون وی، اختلاف نداشتن با این مساله، عقب‌نشینی حوثی‌ها، افراد وابسته به علی عبدالله صالح از مناطق تحت اشغال خود، تحویل سلاح خود به ارتش یمن و کناره‌گیری گروه‌های مسلح و شبه‌نظامی از مداخله در روند سیاسی کشور است.

انتهای پیام

کد N791398

وبگردی