آفتاب

پاسخ افخم به مصوبه سنا: در توافق احتمالی هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست

پاسخ افخم به مصوبه سنا: در توافق احتمالی هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا مرضیه افخم در خصوص تصویب طرح قانونی شدن نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای از سوی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: ما در مذاکرات و توافق جامع احتمالی با دولت‌ها سر و کار داریم و هر تعهدی بر عهده دولت‌هاست. در رابطه با آمریکا هم با دولت این کشور طرف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی انتشار گزارش ستاد حقوق بشر مبنی بر این که تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان سعودی یک اقدام شخصی نبوده بلکه سیستماتیک بوده است گفت: در این باره دیدگاهها و نظرات مختلفی مطرح می‌شود. بنده بنا ندارم که به صراحت اعلام کنم که این اقدام شخصی یا سیستماتیک بوده است. آنچه که مهم است این است که دولت سعودی به این مساله رسیدگی کند و عاملین این موضوع ناخوشایند بر اساس قوانین خود آنها مجازات شوند.

وی ادامه داد: این خواسته‌ ایران است که به صراحت اعلام کرده پیگیری‌های سیاسی در این باره انجام شده است. ما خواسته‌ خود را از طریق سفارت عربستان در تهران و سفارت خود در عربستان سعودی به مقامات عالیرتبه‌ سعودی اعلام کردیم ، موضوع در دست پیگیری است.

افخم درباره‌ تعلیق سفرهای حج عمره در اعتراض به این اقدام گفت: افکار عمومی ایران حتی افکار عمومی جهان و مسلمانان و هر کسی که به سفر حج می‌رود نسبت به مساله تعرض به دو نوجوان ایرانی و نسبت به شرایط به وجود آمده حساس هستند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت کشور عربستان سعودی مبنی بر پیگیری این موضوع و اتخاذ اشد مجازات برای عاملان این اتفاق گفت: امیدوار هستیم که پیگیری‌ها هر چه سریعتر باشد و دولت عربستان باحساسیت و فوریت این موضوع را پیگیری کرده و نسبت به صدور حکم متناسب با این جرم اقدام کند.

 

 

2929

کد N791379

وبگردی