آفتاب
رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام تأکید کرد

نظریه اقتصادی اسلام، راه‌گشا در اوضاع آشفته‌ی اقتصادی

نظریه اقتصادی اسلام، راه‌گشا در اوضاع آشفته‌ی اقتصادی

رئیس دانشکده‌ِ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه ایلام گفت: اصول اخلاقی اسلام و فضایل اخلاقی آن مستقیماً بر اقتصاد اسلامی تأثیر مثبت دارند و هرکدام به روش و شیوه‌ای خاص در اقتصاد نقش می‌آفرینند برخی مانند رعایت عدل و انصاف و اصل مساوات، ظلم و ستم را از جامعه برمی‌دارند و به احقاق حق و برابری کمک می‌کنند برخی نیز مانند حلال و پاکیزه‌خوری به کسب حلال و سلامت بازار اقتصادی اسلام مساعدت می‌کنند.

دکتر «مهدی اکبرنژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: امروزه علم اقتصاد در زندگی افراد جامعه نقش اساسی دارد جامعه‌ی صنعتی باعث پیچیده‌تر شدن امور زندگی شده و محصولات متنوع، تولیدات گوناگون، قیمت‌های متفاوت و متغیر و از طرف دیگر نیازهای بی‌شمار انسان امروزی، همه از مواردی است که نقش اقتصاد را در زندگی نمایان می‌کند.

وی بابیان این‌که نظریه‌های مختلف در اقتصاد نیز بر پیچیدگی اوضاع اقتصادی جهان تأثیر گذارند، تصریح کرد: نظریه‌ای که در این اوضاع آشفته اقتصادی جهان می‌توان راهگشا و مورد توجه جدی قرار بگیرد نظریه‌ی اقتصادی اسلام است. مبنای اصلی در این نظریه رعایت اخلاق در اقتصاد است که هم در قرآن و هم در روایات پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) مورد عنایت ویژه قرار گرفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام بابیان نظریه اقتصادی اسلام از مترقی‌ترین نظریه‌های اقتصادی جامعه امروز است که بر مبنای اصولی مانند برقراری عدالت و اجرای عدالت اجتماعی، اجرای اصل مساوات، مبارزه با فقر، مبارزه با رشوه‌خواری، اصالت کار و تلاش و تولید، مبارزه با احتکار و رانت‌خواری، کسب حلال، مبارزه با انباشت ثروت‌های راکد، مخالفت با اسراف، رسیدگی به امور محرومان و تأمین اجتماعی و... بنا نهاده شده است.

اکبرنژاد با بیان این‌که اخلاق همانند سایر علوم در علم اقتصاد نیز تأثیرگذار است و رعایت فضایل اخلاقی در اقتصاد مشروعیت این علم را تضمین می‌کند. از عدالت، مساوات در استفاده از منابع خدادادی، حلال و پاکیزه‌خوری، شکرگزاری، احسان و نیکوکاری، شکرگزاری، احسان و نیکوکاری، انفاق، قرض‌الحسنه، صدقه، وقف، تعاون، رعایت اخلاق دادوستد، پرهیز از تجاوز و تعدی، پرهیز از کم‌فروشی و تدریس، راست‌گوئی، پرهیز از ربا، پرهیز از احتکار و قناعت را مهم‌ترین فضایل اخلاقی عنوان کرد که در علم اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کنند.

دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه ایلام خاطرنشان کرد: اصول اخلاقی اسلام و فضایل اخلاقی آن مستقیماً بر اقتصاد اسلامی تأثیر مثبت دارند‌ و هرکدام به روش و شیوه‌ای خاص در اقتصاد نقش می‌آفرینند برخی مانند رعایت عدل و انصاف و اصل مساوات، ظلم و ستم را از جامعه برمی‌دارند و به احقاق حق و برابری کمک می‌کنند برخی نیز مانند حلال و پاکیزه‌خویی، به کسب حلال و سلامت بازار اقتصادی اسلام مساعدت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N791345

وبگردی