آفتاب

استقبال دولت کوبا از تصمیم اوباما

استقبال دولت کوبا از تصمیم اوباما

دولت هاوانا با بیان اینکه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در حذف نام کوبا از لیست کشورهای حامی تروریسم اقدامی "عادلانه" بوده است، از این تصمیم استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که قرار گرفتن نام کوبا در بین کشورهای حامی تروریسم از سوی آمریکا مانعی بزرگ در تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین دو کشور بوده است.

در همین حال هاوانا در بیانیه‌ای که به امضای مقام ارشد کوبا در رابطه با آمریکا رسیده، آمده است: دولت کوبا از تصمیم عادلانه رئیس‌جمهور آمریکا در حذف نام کشور از لیست کشورهای حامی تروریسم اطلاع یافت؛ اقدامی که از ابتدا هم نادرست بود.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه، کنگره را از قصد خود برای حذف نام کوبا از لیست سیاه این کشور آگاه کرد. این تصمیم در پی بازنگری دولت آمریکا در روابط خود با هاوانا در اواخر سال گذشته اتخاذ شده است.

در حال حاضر قانونگذاران آمریکا 45 روز فرصت دارند تا با این تصمیم مخالفت کنند. در غیر این صورت این تصمیم عملی شده و مهم‌ترین مانع در بازسازی روابط دیپلماتیک واشنگتن با مقامات کمونیست هاوانا برداشته می‌شود.

دولت کوبا در واکنش به این اقدام طی بیانیه‌ای اعلام کرد: همان‌طور که دولت کوبا بارها تاکید کرده است این کشور هرگونه اقدام تروریستی را مانند هر اقدامی در تحریک، حمایت یا تامین منابع مالی تروریست‌ها رد و محکوم می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: کوبا خود قربانی صدها اقدام تروریستی بوده است.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا طی هفته‌های آینده کوبا به دیپلمات‌های آمریکایی اجازه خواهد داد تا با شهروندان کوبایی از جمله دگراندیشان ارتباط داشته باشد یا خیر؛ مساله‌ای که دومین محل چالش‌برانگیز در روابط کوبا و آمریکا بوده است.

کوبا در سال 1982 از سوی آمریکا در لیست حامیان تروریسم قرار گرفت.

تصمیم اخیر اوباما علاوه بر دولت هاوانا، مورد استقبال مردم این کشور نیز قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N791288

وبگردی