آفتاب

پالایشگاه بیجی در دست ارتش عراق/هلاکت ده‌ها داعشی/آموزش نیروهای مردمی توسط افسران ترکیه

پالایشگاه بیجی در دست ارتش عراق/هلاکت ده‌ها داعشی/آموزش نیروهای مردمی توسط افسران ترکیه

در حالی که نیروهای عراقی پس از حملات شدید داعش به پالایشگاه بیجی توانستند کنترل این پایگاه را در دست بگیرند در حملات جنگنده‌های ارتش عراق در استان الانبار ده‌ها داعشی به هلاکت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سومریه‌نیوز، تروریست‌های داعش اخیراً حملاتی را با استفاده از خودروهای بمب‌گذاری شده و عاملان انتحاری به پالایشگاه بیجی انجام دادند که به گفته مسوولان عراقی شدیدترین حملات داعش به این پالایشگاه بوده است.

عمار البلداوی، معاون استاندار صلاح‌الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی توانستند به طور کامل کنترل این پالایشگاه را در دست بگیرند و ده‌ها داعشی را از پای درآورند و همچنین تجهیزات آنها را منهدم کنند.

وی افزود: اوضاع در بیجی و به ویژه پالایشگاه این شهر خوب است و نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی طی روزهای آتی عملیات نظامی گسترده‌ای را برای پاکسازی مناطق صحرایی که در مجاورت استان الانبار قرار دارند، آغاز می‌کنند.

پیش از این خالد الخزرجی، معاون رئیس کمیته امنیتی در شورای استانداری صلاح‌الدین اعلام کرد که داعش حملات شدیدی را به مناطق «سیدغریب»، «السمیلات»، «المقالع» و «التل الفرنسی» در شهرستان الدجیل در جنوب تکریت انجام داده و از صحرای غربی در این شهرستان به عنوان مقر خود استفاده می‌کند.

وی خواهان مداخله فوری جنگنده‌های ارتش برای مقابله با داعش و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر شد.

در همین حال، رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند که 20 افسر این کشور در آموزش 800 نیروی «بسیج مردمی» عراق از میان سنی‌ها و ترکمن‌ها در پادگانی در منطقه «شیخان» واقع در شمال موصل شرکت می‌کنند.

محمود سورجی، یکی از رهبران کرد در نیروهای «بسیج مردمی» اعلام کرد که قبلا 550 تن از این نیروها آموزش خود را تکمیل کرده‌اند و 800 تن دیگر به زودی دوره آموزشی را به پایان می‌رسانند. 500 تن دیگر نیز به این پادگان می‌پیوندند.

وی افزود: 8000 تن از جمله 180 زن خواهان مشارکت در این دوره آموزشی شده‌اند و احتمالاً این تعداد به 20 هزار تن نیز برسد.

در همین حال پارلمان مجارستان با پیوستن سربازانی از نیروهای مسلح این کشور به ائتلاف ضدداعش موافقت کرد.

براساس این توافق، مقامات مجارستانی حدود 150 سرباز را به عراق اعزام خواهند کرد و وظیفه آنها حفاظت از مرکز آموزش در اربیل عراق خواهد بود.

از سوی دیگر در حملات جنگنده‌های ارتش عراق به شهر القائم در غرب الانبار 43 داعشی کشته و 19 تن دیگر زخمی شدند.

در میان کشته‌شدگان رهبران مهم داعش از جمله ادیب خلیفاوی ملقب به ابوعزام، مسوول امنیتی داعش در عراق و سوریه، محمد عطاالله الحمدانی ملقب به ابوخطاب «والی الجزیره»، ابوعمر الکبیسی مسوول اطلاع‌رسانی ولایت فرات و ابوخالد الکویتی مسوول گردان عاملان انتحاری داعش قرار دارند.

همچنین شبکه المیادین اعلام کرد که ابوانس گرجستانی الاصل یکی از رهبران داعش در جریان درگیری با ارتش عراق در منطقه فتحه در صلاح الدین کشته شد.

در همین حال صباح کرحوت، رئیس شورای الانبار اعلام کرد که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با اعزام دو هنگ از پیشمرگ‌ها برای مشارکت در آزادسازی استان الانبار و همچنین ارسال تجهیزات نظامی به این استان موافقت کرده است.

در همین راستا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: هماهنگی درباره موصل یکی از دلایل سفر من به آمریکاست.

وی اعلام کرد که آمریکا آمادگی خود را برای کمک به نیروهای عراقی جهت آزادسازی موصل اعلام کرده است.

انتهای پیام

کد N791274

وبگردی