آفتاب

پارلمان اروپا لایحه "نسل‌کشی ارامنه" را به رای می‌گذارد

پارلمان اروپا لایحه "نسل‌کشی ارامنه" را به رای می‌گذارد

پارلمان اروپا امروز (چهارشنبه) لایحه‌ای را در رابطه با مسئله "نسل‌کشی ارامنه" به دست ترک‌های عثمانی در یک قرن پیش به رای می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، این اقدام پارلمان اروپا پیش از مراسم 24 آوریل (چهارم اردیبهشت) در ارمنستان بار دیگر بحث‌ها را درباره نسل‌کشی ارامنه در 1915 به دست امپراتوری عثمانی داغ می‌کند.

پارلمان اروپا درباره این مساله تصمیم گیری می‌کند که آیا سال 2015 را به عنوان صد سالگی "نسل‌کشی ارامنه" به دست عثمانی‌ها نامگذاری کند یا خیر. براساس پیش نویس این لایحه مذکور، شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان‌های ملی کشورها "نسل کشی ارامنه" را به رسمیت می‌شناسند و تاکید دارند که اصلی‌ترین انگیزه این حرکت متحد جلوگیری از وقوع چنین جرایم و جنگ‌هایی علیه بشریت در اروپاست.

چنانچه لایحه مذکور تصویب شود، پارلمان اروپا به "یک و نیم میلیون ارمنی که به دست عثمانی‌ها کشته شده بودند " ادای احترام می‌کند. آنها همچنین درباره این مساله که آیا باید اظهارات رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو را که بابت این موضوع عذرخواهی کرده و جنایات عثمانی‌ها را به رسمیت شناختند، بپذیرند یا خیر، رای گیری می کنند. پارلمان اروپا احتمالا ترکیه را ترغیب خواهد کرد که به تعهدات حقوقی خود عمل کرده و از میراث فرهنگی حمایت کند و مانع ویرانی مکان‌های تاریخی ارامنه و سایر فرهنگ‌ها شود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از کشتار ارامنه به عنوان "جنایت بیرحمانه" یاد کرده اما از سخنان پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان که از این واقعه به عنوان "اولین نسل کشی قرن بیستم" یاد کرده بود، حمایت نکرد.

انتهای پیام

کد N791261

وبگردی