آفتاب
در ادامه تجاوز نظامی عربستان به یمن؛

تلاش نخست وزیر مستعفی برای بازگشت به یمن /کنسولگری لیبی تعطیل شد

تلاش نخست وزیر مستعفی برای بازگشت به یمن /کنسولگری لیبی تعطیل شد

منابع خبری در یمن گزارش دادند که جنگنده‌های ائتلاف عربی موسوم به "طوفان قاطع" در ادامه تجاوزگری خود به یمن مناطق مسکونی در منطقه مرزی استان "صعده" را هدف گرفتند. در همین حال دولت لیبی تمامی کارمندان و دیپلمات‌های کنسولگری خود را به خارج از یمن منتقل کرد.

منابع خبری در یمن گزارش دادند که جنگنده‌های ائتلاف عربی موسوم به "طوفان قاطع" در ادامه تجاوزگری خود به یمن مناطق مسکونی در منطقه مرزی استان "صعده" را هدف گرفتند. در همین حال دولت لیبی تمامی کارمندان و دیپلمات‌های کنسولگری خود را به خارج از یمن منتقل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری المیادین، شرف غالب لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح حامی جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کرد: جنگنده‌های عربستانی تاکنون کاری جز حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی نکرده‌اند.

وی در کنفرانس خبری در صنعاء تاکید کرد که نیروهای مسلح یمن و جنبش انصارالله پاسخ این تجاوزگری را خواهند داد.

همزمان خبرنگار المیادین در یمن گزارش داد که اجساد 15 سرباز یمنی که توسط القاعده در منطقه "عزام" در شبوه کشته شده‌اند، پیدا شده است.

در همین راستا جنگنده‌های ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان چندین اردوگاه و تاسیسات ورزشی را در شهر "ذمار" هدف قرار دادند. این حملات چندین ساعت پس از حمله جنگنده‌های عربستانی به خطوط انتقال نیرو میان صنعاء و مأرب صورت گرفت. پیشتر نیز جنگنده‌های عربستانی تعدادی از مناطق مسکونی را در استان صعده در شمال یمن مورد هدف قرار دادند.

جنگنده‌های ائتلاف همچنین محور "عتق" در استان "شبوه" در شرق یمن را هدف قرار دادند که در این حملات چندین تن کشته و زخمی شدند. همچنین یک موسسه فنی و صنعتی در شهر البیضاء در جنوب شرق یمن نیز هدف قرار گرفت. همچنین منابع یمنی اعلام کردند در پی دو حمله به خطوط انتقال نیرو در استان‌های مأرب و نهم جریان برق در یمن به صورت کامل قطع شد.

در همین حال جنگنده‌های اماراتی نیز به حملات هوایی خود به مواضع انصارالله در یمن ادامه می‌دهند. خبرگزاری امارات سه‌شنبه شب گزارش داد که در این حملات هوایی انبارهای سلاح و رادارها و محل‌های شللیک موشک هدف قرار گرفت.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف عربی حملات خود به فرودگاه صنعاء و پایگاه الدیلمی را شدت بخشیده‌اند. این شبکه گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف عربی شب گذشته بیش از 10 حمله هوایی به فرودگاه صنعاء و پایگاه الدیلمی و حملات دیگری به اردوگاه "الصمع" در شمال صنعاء انجام دادند. در جنوب صنعاء نیز جنگنده‌های ائتلاف عربی یک آکادمی نظامی و مرکز آموزش وابسته به نیروهای گارد ریاست‌جمهوری طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن را در مرکز شهر ذمار هدف قرار دادند.

شاهدان عینی نیز اعلام کردند که در استان شبوه در جنوب شرق یمن پایگاه‌های تیپ 21 حامی علی عبدالله صالح در شهر عتق هدف قرار گرفت. این جنگنده‌ها همچنین اطراف کاخ ریاست‌جمهوری را در جنوب شرق عدن هدف قرار دادند اما تلفات این حمله مشخص نشده است.

پیشتر احمد اسیری، سخنگوی ائتلاف موسوم به "طوفان قاطع" اعلام کرد که عملیات نظامی ظرف دو روز گذشته وارد مرحله جدیدی شده است.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اعلام کرد که صدها آمریکایی به همراه خانواده‌هایشان از یمن خارج شده و با کشتی‌های خارجی به جیبوتی انتقال یافتند. این افراد از طریق کشتی‌های هندی، کره‌ای و روسی از یمن خارج شدند تا به جیبوتی در شاخ آفریقا برسند.

در همین حال وزارت خارجه لیبی نیز اعلام کرد که تمامی اعضای کنسولگری لیبی در شهر عدن در یمن را خارج کرده و آنها به همراه خانواده‌هایشان از طریق یک کشتی روسی به جیبوتی منتقل شدند. در بیانیه وزارت خارجه دولت انتقالی لیبی آمده است که سفیر لیبی در صنعاء به همراه خانواده‌اش با یک هواپیمای الجزایری به الجزایر انتقال یافتند. ظرف دو روز قبل نیز سایر اعضای سفارت لیبی از طریق زمینی وارد خاک عربستان شدند.

از سوی دیگر افراد مسلح قبایل روز سه‌شنبه تأسیسات استراتژیک بلحاف که برای تولید و صادرات گاز طبیعی مایع در استان شبوه در جنوب یمن است تحت اشغال خود درآوردند. در پی این اقدام تمامی تولیدات این تاسیسات متوقف شده است.

در همین حال روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد که خالد بحاح، نخست‌وزیر مستعفی یمن و معاون عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن تصمیم دارد در آینده نزدیک وارد صنعاء شده تا مدیریت بحران را از آنجا برعهده بگیرد.

انتهای پیام

کد N791210

وبگردی