آفتاب
تحقیقات دانشمند ایرانی نشان داد

افزایش سه برابری خطر بیماری کرون با مصرف قرص ضدبارداری در زنان دارای زمینه ژنتیکی

افزایش سه برابری خطر بیماری کرون با مصرف قرص ضدبارداری در زنان دارای زمینه ژنتیکی

پژوهش جدید یک دانشمند ایرانی نشان می‌دهد که مصرف قرص ضدبارداری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری غیرقابل درمان کرون را تا سه برابر افزایش دهد.

پژوهش جدید یک دانشمند ایرانی نشان می‌دهد که مصرف قرص ضدبارداری می‌تواند خطر ابتلا به بیماری غیرقابل درمان کرون را تا سه برابر افزایش دهد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، تیم دکتر حامد خلیلی، متخصص زنان دانشگاه هاروارد نشان داد زنانی که از زمینه ژنتیکی این بیماری مزمن دستگاه گوارش برخوردارند، در صورت مصرف قرص ضدبارداری حداقل برای پنج سال تا سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آن قرار می‌گیرند.

خلیلی و تیمش به بررسی 230 هزار زن آمریکایی در سال‌های 1976 تا 2008 پرداختند. آن‌ها سپس به مقایسه سلامت گوارشی زنانی که به مدت طولانی از قرص ضدبارداری استفاده می‌کردند، با زنانی که هیچ گاه از این قرص استفاده نکرده بودند، پرداختند. نتایج نشان داد که از میان تعداد اولیه، 309 مورد به بیماری کرون و 362 مورد به کولیت اولسراتیو ابتلا داشتند.

بر اساس نتایج بدست آمده، هیچ ارتباطی بین استفاده از داروی خوراکی ضدبارداری و خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو وجود نداشت اما متاسفانه این ارتباط برای بیماری کرون مشاهده شده است.

اگرچه این نتایج هنوز تائید نشده‌اند، خلیلی بر این باور است که باید هورمونی در قرصهای ضد بارداری وجود داشته باشد که به توضیح خطر فزاینده بیماری کلون بپردازد. پژوهشهای حیوانی سابق نشان داده بود که استروژن بر روده تاثیر دارد. این تحقیقات نشان داده بود که استروژن احتمالا بر نفوذپذیری روده بزرگ و شاید ایمنی روده تاثیر بگذارد.

خلیلی همچنین بر این باور است که مقادیر اضافی هورمون ممکن است بر باکتری‌های سالم درون روده تاثیر بگذارد. اگرچه قرصهای اضطراری ضد بارداری در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته بود، اما به گفته دکتر خلیلی، به دلیل ترکیب مشابه آن‌ها، ممکن است مصرف‌کنندگان آن‌ها نیز در معرض خطر مشابه قرار داشته باشند؛ زیرا دوزهای قوی‌تری از هورمون در آن‌ها وجود دارد.

دکتر خلیلی اظهار کرد: مصرف این قرص‌ها به تنهایی باعث بروز بیماری کرون نمی‌شوند بلکه ترکیب آنها با زمینه ژنتیکی این بیماری است که می‌تواند خطر ابتلا به آن را تا سه برابر افزایش دهد.

بیماری کرون یکی از بیماریهای التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود و می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند؛ هرچند بیشتر روده باریک در این بیماری درگیر است. این بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی موجب فیبروز شود.

این بیماری در 50 سال اخیر بین دو تا سه برابر افزایش داشته که پژوهش دکتر خلیلی نتوانسته آن را توضیح دهد اما یافته‌های وی می‌تواند برای زنان دارای پیش‌زمینه ژنتیکی کرون مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N791055

وبگردی