آفتاب
ظریف در کنفرانس خبری:

تصمیم روسیه در اجرای قرارداد فروش سامانه دفاعی مثبت بود

تصمیم روسیه در اجرای قرارداد فروش سامانه دفاعی مثبت بود

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری در مادرید پایتخت اسپانیا گفت: تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم روسیه گفت:«همانطور که می دانید، سامانه اس ۳۰۰ یک سامانه دفاعی برای جلوگیری از حمله هوایی است، ما سال ها پیش این سامانه را به روسیه سفارش داده و قراردادی در این باره بسته بودیم.

وی افزود: متاسفانه مداخلاتی در روابط دوجانبه ما با روسیه وجود داشت. ما از تصمیم درست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اجرای این قرارداد استقبال می کنیم. من معتقدم ایران و روسیه همسایگان خوبی هستند.

ظریف ادامه داد: ما روابطی تاریخی با روسیه داشته ایم. ما منتظر همکاری های بیشتر در حوزه همکاری های راهبردی با روسیه هستیم. این همکاری ها برای صلح و امنیت در منطقه ما و مبارزه با افراط گرایی و خشونت در آسیای میانه و نیز جاهای دیگر در منطقه خوب است. بنابراین، من فکر می کنم این اقدام روسیه گامی در جهت صحیح است و ما در انتظار توسعه هرچه بیشتر روابط خود با همسایگانمان و نیز با بقیه جهان هستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: روسیه یکی از همسایگان مهم و شریکی مهم برای ماست. این اقدام یکی از نقاط مشکل ساز در روابط ما با روسیه را از میان بر می دارد و من بسیار خوشحالم که رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته است در این مسیر حرکت کند.

وزیر خارجه ایران در ادامه  انرژی، کشاورزی، شیلات، راه آهن و قطارهای سریع السیر را در کنار گردشگری از حوزه هایی توصیف کرد که  دو کشور ایران و اسپانیا می توانند در آنها  همکاری  مشترک داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران، در ادامه گفت: ایران و اسپانیا از پیوندهای تاریخی با یکدیگر بهره مند هستند و ما دهه ها و قرن ها است که با هم همکاری داشته ایم.

ظریف با بیان اینکه ما در گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته ایم و اکنون نیز مناسبات خوبی داریم، افزود: شرکت های اسپانیایی نقشی مهم در صنعت نفت و گاز و صنایع ایران داشته اند و می توانند بار دیگر آن نقش را از سرگیرند.

وی بر اساس بیانیه لوزان برای دستیابی به توافق پایبند هستیم، البته  توافق، مستلزم اراده سیاسی و فهم این مطلب است که تحریم ها و توافق با هم سازگاری ندارند.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست خبری درباره جیسون رضائیان خبرنگار زندانی واشنگتن پست در ایران گفت: اتهامات رضائیان بسیار جدی است، اما روند قضایی امکان دسترسی به وکیل را برای او فراهم می کند.

کد N790900

وبگردی