آفتاب

اعطای مدال دوستی ویتنام به دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

اعطای مدال دوستی ویتنام به دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

در مراسم رسمی که روز دوشنبه در سفارت ویتنام در تهران برگزار شد، مدال دوستی این کشور به سید جواد قوام شهیدی، دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، به پاس خدمات برجسته ماموریت وی در ویتنام اعطا شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم که به دعوت نگوین هونگ تاچ، سفیر ویتنام در تهران، برگزار شد، لوح تقدیر و مدال دوستی این کشور به پاس خدمات و فعالیتهای ارزنده سید جواد قوام شهیدی در دوران ماموریت خود به عنوان سفیر ایران در این کشور، به وی اهدا شد.

علاوه بر سفیر ویتنام، سفرای کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی، برونئی و فیلیپین و همچنین محمدرضا سجادی، سفیر پیشین کشورمان در مالزی و محمد آزاد، رئیس اداره اول آسیای شرقی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، نیز در این مراسم حضور داشتند که در گفت‌وگوهای دوجانبه با دبیر کل شورای عالی، به انتقال تجربیات و بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

سفیر ویتنام در ابتدای این مراسم ضمن خوشامدگویی به دبیر کل شورای عالی ایرانیان و تقدیر و تشکر از خدمات ارزنده وی در ارتقای روابط دو کشور گفت: آقای قوام شهیدی در طول دوران ماموریت خود در کشور ویتنام که از سال 2007 تا 2012 به طول انجامید، فعالیتهای بسیاری در مسیر گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور انجام دادند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

نگوین هونگ تاچ با اشاره به مواردی از خدمات فراوان دبیر کل شورای عالی ایرانیان در سمت سابق خود به عنوان سفیر ایران در ویتنام، افزود: برگزاری برنامه های فرهنگی مانند نخستین نمایشگاه بانوان هنرمند ایرانی در هانوی، نمایشگاه فرش دستباف ایران و برگزاری هفته فیلم ایران در ویتنام از جمله فعالیتهای ارزشمند وی به عنوان سفیر ایران در ویتنام است.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان و دانشمندان ویتنامی در دوران ماموریت آقای شهیدی موفق به حضور در ایران، تحصیل در این کشور و آشنایی با فعالیتهای علمی و آکادمیک کشورمان شدند، ادامه داد: ترجمه رمان ویتنامی "اندوه جنگ" که با تلاش آقای شهیدی در ایران منتشر شد، موجب خوشحالی مقامات ویتنامی شد.

سفیر ویتنام در تهران افزود: علاوه بر آن، بسیاری از شاهکارهای ادبی ایران از جمله آثار شاعرانی چون سعدی، فردوسی، عطار و مولوی، در دوران حضور ایشان در ویتنام ترجمه و به چاپ رسید که نقش مهمی در نزدیکی روابط فرهنگی مردم دو کشور ایفا کرد.

وی با اشاره به نقش موثر قوام شهیدی در ارتقای روابط اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: شرکت نفت پترو ویتنام با مساعدت و مشارکت ایشان توانست دفتری در ایران تاسیس کند که هم اکنون تنها شرکت ویتنامی حاضر در ایران در امر اکتشافات نفتی به حساب می آید.

سفیر ویتنام در تهران در پایان، با اعطای مدال دوستی این کشور به دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، اظهار امیدواری کرد با توجه به ظرفیتهای فراوان دو کشور و با کمک سفیر سابق ایران در ویتنام، روابط فی مابین بیش از پیش گسترش یابد.

دبیر کل شورای عالی ایرانیان نیز در سخنانی کوتاه، ضمن تشکر از سفیر ویتنام و برگزارکنندگان مراسم، اظهار داشت: امیدوارم مراسم باشکوه امروز و مدالی که مفتخر به دریافت آن شدم، نمادی از تحکیم دوستی میان دو کشور باشد.

سید جواد قوام شهیدی با اشاره به خاطرات خوب خود از دوران ماموریتش در کشور ویتنام گفت: ویتنام در نظر ایرانیان یک کشور قهرمان است، مردم ما، ویتنامی ها را به سبب مقاومت غیورانه شان در برابر متجاوزان تحسین میکنند.

وی افزود: تشابهات بسیاری بین دو ملت ایران و ویتنام وجود دارد که در راس آن باید به روحیه مقاومت دو ملت در برابر قدرتهای استکباری که منجر به پیروزی آنها شد، اشاره کرد.

دبیر کل شورای عالی با بیان اینکه روابط دو کشور در سطح مطلوبی قرار دارد، تصریح کرد: البته با توجه به ظرفیت ارتقای روابط و تعاملات بین دو کشور، باید تلاش کرد روابط کنونی را در حوزه های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی و نفت و گاز گسترش داد.

شایان ذکر است جمعی از مدیران و معاونین شورای عالی، از جمله دکتر سید علی طباطبایی، معاون هماهنگی و جلب مشارکت های شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، حسن شاهمیرانی، معاون برنامه ریزی و مطالعات دبیرخانه، و ... دبیر کل شورای عالی را در این مراسم همراهی کردند.

در حاشیه این مراسم، دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در مذاکرات دوجانبه با سفرای کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی و فیلیپین، در خصوص موضوعات مختلف به ویژه روابط دوجانبه، چگونگی رسیدگی به وضعیت اتباع ایرانی در کشورهای مذکور و حل و فصل مشکلات ایرانیان مقیم در این کشورها گفت‌وگو کردند.

انتهای پیام

کد N790836

وبگردی