آفتاب
/مناظره اندیشه‌ای با موضوع ابعاد حقوقی بیانیه سوییس/

منوچهر محمدی: باید خود را از شر توافق ژنو خلاص کنیم

منوچهر محمدی: باید خود را از شر توافق ژنو خلاص کنیم

یک استاد دانشگاه معتقد است که بیانیه سوییس، یک بیانیه نیمه تمام است و فقط چارچوب‌ها را تعیین می‌کند برهمین اساس این توافق‌نامه نمی‌تواند اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر محمدی در مناظره اندیشه‌ای با موضوع ابعاد حقوقی بیانیه سوییس که از سوی بسیج حقوقدانان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما در مورد تحریم‌ها در این بیانیه به توافق نرسیدیم زیرا ایران اصرار دارد که تحریم‌ها یک جا برداشته شود ولی آمریکا می‌گوید که تحریم‌ها باید مرحله به مرحله برداشته شود.

مدیر گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی (ره) با بیان این که بیانیه سوییس یک توافق‌نامه تعهدات‌آور ناقص است ادامه داد: هر یک از طرفین به عنوان پیروزی این توافق را به جامعه خودشان عرضه کردند که این اشتباه فاحشی بود. به عنوان مثال اوباما بلافاصله پس از این توافق در تلویزیون صحبت کرد و کاملا مشخص بود این سخنرانی از قبل تعیین شده است. در ایران نیز از آقای ظریف استقبال کردند و آقای روحانی نیز در صحبت‌های‌شان پس از این توافق مطرح کرد که کلیه تحریم‌ها برداشته می‌شود.

محمدی افزود: علت اینکه فکت شیت‌های مختلفی بیان شد این بود که اصلا توافقی صورت نگرفته است و این موضوع در مذاکرات بین‌المللی بی‌سابقه است. به طور کلی باید یادآور شوم که در این بیانیه مطبوعاتی خطوط قرمز رعایت نشده و کاری که انجام شده بیش‌تر به دلیل بهره‌برداری تبلیغاتی بوده است.

وی با اشاره به این که چهار گروه تحریم داریم گفت: تحریم‌های موجود یا بر اساس قطعنامه شورای امنیت و یا تحریم‌هایی است که کنگره آمریکا، شخص رییس‌جمهور و اتحادیه اروپا آن را وضع کرده‌اند، بنابراین این تحریم‌ها، مجموعه تحریم‌هایی هستند که علیه ما صادر شده است و بر اساس آن بانک‌ها، اشخاص و بانک مرکزی تحریم شده‌اند. در بیانیه لوزان به تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای اشاره شده که این تحریم‌ها بسیار معدود است و بیش‌تر مربوط به کنگره آمریکا است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هم کنگره آمریکا مطرح کرده که توافق‌نامه باید به تصویب کنگره برسد و هم در ایران باید به تصویب مجلس برسد زیرا هیچ قرارداد بین‌المللی بدون تصویب مجلس اعتبار ندارد.

محمدی معتقد است که مذاکرات پیش رو یقینا به توافق نمی‌رسد زیرا فاصله ما با آمریکا آنقدر قوی است و آنقدر بی‌اعتمادی بین این دو کشور زیاد است که امید چندانی به توافق نهایی وجود ندارد.

مدیر گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی (ره) یادآور شد: در کوتاه مدت گشایشی در وضعیت اقتصادی یا سیاسی ما به وجود نمی‌آید. متاسفانه ما حل مشکلات اقتصادی را با حل مشکل هسته‌ای گره زده‌ایم و این موضوع یکی از اشتباهات دولت فعلی است. اگر در آینده هم همه تحریم‌ها برداشته شود باز هم چیزی عاید دولت نمی‌شود. ما باید از داخل مسائل را حل و فصل کنیم.

او ادامه داد: هم دولت اوباما و هم دولت روحانی می‌خواهند این توافق نامه پایدار باشد. برهمین اساس باید به توافق لوزان احترام بگذارند ولی یقینا ما قدرت این را نداریم که بتوانیم در جزییات این توافق‌نامه به توافق نهایی برسیم. در بیانیه لوزان اورانیوم 20 درصد از بین برده شد که این موضوع به نفع ما نیست بلکه به نفع آمریکاست. در واقع آمریکا توانسته تحریم‌هایش را بر سر جای خود باقی بگذارد و هم توانسته جلوی توسعه کشور ما را بگیرد.

محمدی با اعتقاد براین که باید خود را از توافق ژنو خلاص کنیم، ادامه داد: بهتر است در پایان تیرماه دو طرف مطرح کنند که ما نتوانسته‌ایم در همه موارد توافق کنیم زیرا توافق در کلیه موارد شرط پذیرش این توافق‌نامه است که بنده بعید می‌دانم آمریکایی‌ها زیر بار این موضوع بروند.

این استاد دانشگاه با بیان این که بیانیه سوییس، یک بیانیه نیمه تمام است و فقط چارچوب‌ها را تعیین می‌کند ادامه داد: این توافق‌نامه نمی‌تواند اجرایی شود و هر چه زودتر باید به پایان مذاکره برسیم و خود را از شر توافق ژنو خلاص کنیم.

وی افزود: بیانیه سوییس، بیانیه مطبوعاتی است که هر اسمی که برروی آن بگذاریم مهم نیست بلکه از لحاظ حقوقی محتوای آن مهم است.

انتهای پیام

کد N790804

وبگردی