آفتاب

دستگیری ده‌ها معترض ضد هسته‌ای در اسکاتلند

دستگیری ده‌ها معترض ضد هسته‌ای در اسکاتلند

در پی برگزاری تجمع اعتراضی فعالان ضد هسته‌ای در اسکاتلند، حدود 34 تن در پایگاه نیرو دریایی "فاسلین" بازداشت شده و صدها تن دیگر مقر سیستم تسلیحات هسته‌ای انگلیس را محاصر کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، ائتلافی از سازمان دهندگان موسوم به "تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارید" متشکل از کمپین اسکاتلند برای خلع سلاح هسته‌ای در خارج از تاسیسات مذکور دست به برگزاری تجمع زدند.

معترضان پایان برنامه موشک بالستیک بین قاره‌ای انگلیس را خواستارند چرا که قرار است برنامه مذکور بار دیگر در 2016 توسط دولت احیا شود. بحث موشک‌های هسته‌ای تریدنت در آستانه انتخابات هفتم مه به بحثی جنجالی تبدیل شده و مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس هفته گذشته وعده داد که دولت تحت رهبری محافظه‌کاران زیردریایی‌های هسته‌ای کلاس ونگارد را با چهار ناو هواپیمابر موشک هسته‌ای جدید جایگزین کند.

وعده انتخاباتی مایکل فالون در پی اظهارات رهبر حزب ملی اسکاتلند مطرح شد که گفته بود که تریدنت "خط قرمزی" محسوب می‌شود که آنها از آن حمایت نمی‌کنند. در صورت تشکیل پارلمانی بلاتکلیف، حزب کارگر احتمالا به دنبال ایجاد دولت اقلیت در ائتلافی غیر رسمی با حزب ملی اسکاتلند برخواهد آمد.

منتقدان از جمله حزب محافظه کار فالون می‌گویند که حزب کارگر برای تضمین قدرت، برنامه تسلیحات هسته‌ای انگلیس را رها خواهد کرد.

ورنون کوکر، وزیر دفاع دولت سایه انگلیس با رد این ایده تاکید کرده است که حزب کارگر به تجدید برنامه تسلیحات هسته‌ای انگلیس متعهد خواهد بود؛ برنامه‌ای که تا زمان تکمیل 100 میلیارد پوند هزینه برای مالیات دهندگان خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N790674

وبگردی