آفتاب

پادشاه اردن: روابط خاورمیانه و غرب در حال دگرگونی است

پادشاه اردن: روابط خاورمیانه و غرب در حال دگرگونی است

پادشاه اردن اعلام کرد که حملات هوایی در داخل سوریه و عراق و در پی سوزانده شدن یک خلبان جوان اردنی در اوایل سال جاری میلادی توسط داعش افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: من استفاده از نیروی زمینی را در داخل عراق رد نمی‌کنم. ما حملات هوایی خود علیه داعش را افزایش داده‌ایم. ما در حال حاضر تنها کشور عربی در سوریه هستیم که در کنار آمریکا می‌جنگیم. ما تنها کشور عربی هستیم که در عراق و علیه داعش در کنار ائتلاف ضد این گروه تروریستی به انجام عملیات می‌پردازیم. همزمان با افزایش عملیات ائتلاف ضد داعش در عراق، اردن نیز عملیات خود را در عراق و علیه این گروه تروریستی افزایش می‌دهد.

پادشاه اردن با اعلام اینکه رابطه میان خاورمیانه با غرب در حال دگرگونی است، گفت: به عقیده من این روابط تغییر کرده است. بهار عربی درسی برای تمام ما در منطقه بود مبنی بر اینکه ما با دوستانمان چگونه باید رفتار کنیم. ما اکنون عقاید و دیدگاه‌های خود را به متحدان غربی می‌گوییم و به نظر من تفاوت کنونی در این است که ما این کار را با کمی قدرت بیشتر انجام می‌دهیم.

عبدالله دوم گفت که نقش آمریکا در خاورمیانه تغییر کرده و این برای خود وی یک "زنگ بیدار باش" است.

پادشاه اردن ادامه داد: ما باید روی پای خود بایستیم و خودمان تصمیم‌گیری کنیم و درباره این تصمیم‌ها مصمم‌تر و قاطع‌تر باشیم. در پایان این من هستم که می‌دانم چه چیز برای کشورم و منطقه بهتر است.

به غیر از امنیت اقتصاد مساله دیگری بود که برای پادشاه اردن از موارد نگرانی به شمار می آمد. اقتصاد اردن در حال حاضربه دلیل فشارهای سیاسی در بوته آزمایش است.

عبدالله دوم گفت: بیکاری در حال حاضر 13 درصد است. هم اکنون 5 / 1 میلیون آواره سوری در اردن هستند که 20 تا 21 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال جاری میلادی تنها 28 تا 29 درصد از بودجه مربوط به آوارگان توسط جامعه بین‌الملل تامین شده و مابقی را خودمان تامین کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N790600

وبگردی