آفتاب

حضور کری در کنگره برای تشریح بیانیه لوزان

حضور کری در کنگره برای تشریح بیانیه لوزان

وزیر امور خارجه آمریکا به منظور ارائه اطلاعات درباره مذاکرات اخیر هسته‌ای با ایران در کنگره حضور یافت و به تشریح بیانیه منتشر شده در لوزان سوئیس پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، جان کری وزیر امور خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا شب گذشته با حضور در کنگره قانونگذاران را از روند مذاکرات هسته‌ای با ایران و چارچوب تفاهم به دست آمده در لوزان سوئیس مطلع کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه از کنگره خواست تا برای حصول توافق نهایی به کاخ سفید فرصت بیشتری بدهد.

کری پیش از ورود به جلسه به خبرنگاران، گفت: ما دو ماه و نیم دیگر برای مذاکره فرصت داریم و در این مدت کارهای جدی است که باید انجام دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: امیدواریم که کنگره به دقت به ما گوش کند و سپس سوالات خود را بپرسد. از قانونگذاران می‌خواهیم فرصت کافی به ما بدهند تا بتوانیم این وظیفه دشوار را که برای کشورمان اهمیت زیادی دارد تکمیل کنیم.

ایران و گروه 1+5 در 2 آوریل یک بیانیه مشترک را در لوزان سوئیس قرائت کردند که در آن به چارچوب کلی یک توافق هسته‌ای نهایی اشاره شده بود.

بر اساس این گزارش، جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز کری و مونیز را در دیدار با قانونگذاران همراهی کرده است.

اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد کری توانسته باشد افکار جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های بدبین نسبت به این بیانیه را تغییر دهد.

کریس استوآرت، نماینده جمهوری‌خواه و عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در این باره به خبرنگاران، گفت: من از اطلاعات ارائه شده در این جلسه متقاعد نشده‌ام و نمی‌فهمم چگونه مقامات آمریکا می‌گویند که تفاهمی حاصل شده است.

وی ادامه داد: آنچه من شاهد آن هستم نبود یک دیدگاه مشترک میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی است. به عنوان مثال آنها می‌گویند به محض امضای تفاهم، تحریم‌ها لغو خواهد شد اما ما می‌گوییم چنین نیست و لغو تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به کنگره رفته است که کمیته روابط خارجی مجلس سنا قرار است روز سه‌شنبه (امروز) طرح سناتور کورکر درباره توافق هسته‌ای با ایران را بررسی و درباره آن رای‌گیری کند.

بر اساس این طرح، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا ملزم خواهد شد هر توافق هسته‌ای نهایی با ایران را برای بازبینی و تصویب در اختیار کنگره قرار دهد.

این در حالی است که کاخ سفید پیش از این اعلام کرده است اگر این طرح در شکل کنونی تصویب شود آن را وتو خواهد کرد چون می‌تواند به روند مذاکرات هسته‌ای آسیب بزند.

قانونگذاران تاکنون اصلاحیه‌هایی را برای این طرح ارائه دادند به ویژه دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا فضای بیشتری را برای به موفقیت رسیدن این مذاکرات به مذاکره‌کنندگان آمریکایی بدهند در حالی‌که جمهوری‌خواهان بر این باورند که دستیابی به یک توافق هسته‌ای غیرممکن خواهد بود.

سناتور کورکر ابراز امیدواری کرده است که با توجه به تغییرات اعمال شده در این طرح بتواند رای زیادی کسب کند.

انتهای پیام

کد N790446

وبگردی