آفتاب
در نشست خبری اپرت «رودابه» مطرح شد:

مطمئن باشید تک خوان زن نداریم/ قصه ای درباره عشق

مطمئن باشید تک خوان زن نداریم/ قصه ای درباره عشق

نشست خبری اپرت «رودابه» در حالی برگزارشد که سازندگان این اثر موسیقایی نمایشی تاکید کردند در این اپرت هیچ خواننده زنی، تک خوانی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید خسروبیگی مدیر اجرایی این برنامه موسیقایی نمایشی که روز سه شنبه ۲۵ فروردین ماه در تالار وحدت برگزار شد با اعلام جزییات این برنامه توضیح داد: اپرت رودابه اولین اجرای رسمی آنسامبل اپرای «آیریک» است که امیدواریم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد این در حالی است که ما سعی کردیم کاری را انجام دهیم که مخاطبان تاکنون با آن کمتر مواجه شده اند.

وی بیان کرد: البته در سال های دور تجربیاتی از این دست در کشور ما توسط هنرمندان بزرگی چون لوریس چکناوریان انجام گرفته اما این کاری که ما برای اجرا در نظر گرفته ایم شاید اولین اجرا در نوع خود نباشد اما تجربه بسیار ارزشمندی است که تصور می کنم مخاطبان به دلیل اینکه با آن کمتر مواجه شده اند با دیدن آن تجربه جدیدی را سپری خواهند کرد.

شقایق باقری سرپرست آنسامبل اپرای «آیریک» و یکی از بازیگران نمایش هم در این نشست خبری توضیح داد: اپرت «رودابه» اولین اپرای کاملا ایرانی است که داستان عشق افسانه ای زال و رودابه را حکایت می کند. عشقی که با وجود محدودیت ها و رسوم و البته ندیده شکل گرفته و در آن یک پهلوان ایرانی عاشق یک شاهزاده می شود. در این اپرا نیز سعی شده بیشتر به شخصیت زنانه رودابه پرداخته شود که با وجود اینکه در آن زمان مرسوم نبوده که یک شاهزاده با یک پهلوان ازدواج کند، مقاومت می کند و به نوعی ساختارشکنی را پدید می آورد.

این هنرمند درباره جزییات برنامه نیز بیان کرد: اجرای این برنامه نمایشی موسیقایی خرداد ماه سال ۹۲ کلید خورد و محمدکیا خسروی به عنوان آهنگساز کار که هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کند نت های کار را برای من ارسال کرد که ما به محض دریافت، تمرین های موسیقایی را آغاز کردیم و بعد از مدتی به ادامه تمرینات نمایشی کار از تابستان پرداختیم و بالاخره نتیجه چیزی شد که قرار است تا چند روز دیگر مخاطبان آن را مشاهده کنند.

سرپرست آنسامبل اپرای «آیریک» در ادامه صحبت های خود افزود: با توجه به اینکه هزینه بالایی صرف طراحی لباس، دکور و سایر موارد کریم مجبور شدیم تا قیمت بلیت را کمی بالاتر ببریم اما تمام تلاش مان را انجام دادیم که این هزینه آنچنان بالا نباشد. به هر ترتیب آنچه برای فروش بلیت نمایش در نظر گرفته شده قیمت های ۶۰  و ۷۰ هزار تومانی بلیت است که برای بالکن و طبقه همکف ارائه خواهد شد.

وی  درباره نحوه حضور خوانندگان زن در این اپرت ایرانی تاکید کرد: اپرت ایرانی «رودابه» اجرایی کاملا زنده است که در بخش موسیقایی آن یک نوازنده پیانو و یک نوازنده فلوت بازیگران و خوانندگان را همراهی خواهند کرد. این در حالی است که مخاطبان می دانند که اپرا با اپرت تفاوت هایی دارد که همین امر می تواند برای کسانی که تاکنون آشنایی کمتری با اپرت دارند برنامه جالب توجهی باشد. البته ما برای اینکه قوانین موجود در کشور زیرپا گذاشته نشود، برنامه ای ترتیب دادیم تا بازیگر زن کار تک خوانی نداشته باشند و حتما در کنار آنها از سه وکال مرد استفاده می شود. ما به فضای به وجود آمده به عنوان فضایی دارای محدودیت نگاه نمی کنیم بلکه این فضا به ما اجازه بروز خلاقیت می دهد.

باقری ادامه داد: اتفاقا همین چند روز پیش که با آقای رهبری درباره این موضوع صحبت می کردم، او نیز به من گفت که این هم خوانی فقط مختص به شرایط امروز نیست و وی به خاطر دارد که وقتی کودک بوده نیز چنین شرایطی در آن دوران وجود داشته است و در گذشته نیز این اپراها به صورت هم خوانی وجود داشته است.

سعید میرزایی کارگردان بخش نمایش اپرت «رودابه» هم در این نشست خبری با اشاره به جزییان بخش نمایشی کار بیان کرد: چنین قصه‌هایی تقابل خرد و اسطوره‌هاست و ما در این جا با روایت چنین فضایی که ارزش های آن همواره در داستان های شاهنامه وجود دارد، خرد و تعقل را در جایگاه اصلی قرار دادیم.

وی ادامه داد: آنچه در روایت نمایشی موسیقایی اپرت «رودابه» گنجانده شده قصه ای درباره عشق است. عشقی پایدار که نتیجه آن اسطوره ای به نام رستم است. و فکر می کنم با توجه به متفاوت بودن روایت که موسیقی کلاسیک در آن جایگاه ویژه ای دارد مخاطبان با یک اثری روبه رو خواهند شد که کاری کمتر تجربه شده در فضای هنری کشورمان بوده است.

محمدیان حامی مالی این پروژه موسیقایی نمایشی هم در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اهمیت حمایت نهادهای خصوصی از برنامه های فرهنگی تصریح کرد: اصلاح جامعه ای که هم اکنون با انواع و اقسام ناهنجاری های اجتماعی روبه رو است یکی از مهم ترین وظایفی است که همه نهادهای خصوصی مرتبط و غیر مرتبط با فرهنگ و هنر باید به آن توجه بیشتری کنند. ما هم تلاش کردیم که با در نظر گرفتن این شرایط وارد عرصه ای شویم که می دانیم با زبان هنر می تواند تاثیر بسیار زیادی در جهت روند اصلاحی جامعه داشته باشد. روندی که به خاطر حضور چنین گروه هایی ارزشمند و قابل تقدیر است.

آنسامبل اپرای «آیریک»، اپرت «رودابه» را در روزهای سوم تا نهم اردیبهشت ماه سال جاری در سالن رودکی روی صحنه خواهد برد 

اپرت «رودابه» برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی است که به کارگردانی سعید میرزایی و سرپرستی شقایق باقری به نمایش در خواهد آمد. موسیقی و متن این اپرت توسط محمدکیا خسروی از هنرمندان ساکن اتریش ساخته و نوشته شده که شقایق باقری، میلاد باقری، محمدکیا خسروی، فرزاد برهمن، نگین گودرزی، الهه حیدری، فلورا فرزانه، سارا مصطفوی نسب، پاس چکاد و کیمیا پوری در آن به ایفای نقش خواهند پرداخت.

در بخش موسیقی نیز نوازنده پیانو آلوین آوانسیان و نوازنده فلوت ترانه پوریوسف گروه را همراهی خواهند کرد. حمیدرضا خسروبیگی مدیر اجرایی و هماهنگی این اجرا است و شرکت «آژند سرویس» به عنوان حامی هنری این اثر حضور خواهد داشت.

 

کد N790414

وبگردی