آفتاب
گفت‌وگوی ادیان؛ نقش مؤمنان برای مقابله با افراط‌گرایی

تسخیری: عالمان تمام ادیان برای از بین‌بردن افراط‌ گرایی‌ها همکاری کنند

تسخیری: عالمان تمام ادیان برای از بین‌بردن افراط‌ گرایی‌ها همکاری کنند

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: افراط گرایی از هر دینی حتی هندوئیسم و بودائیسم هم به دور است و فطرت انسان واقعی هرگز با افراطی‌گری سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ‌آیت‌الله تسخیری صبح امروز در نشست «گفتگوی ادیان؛ نقش مؤمنان برای مقابله با افراط‌گرایی» که با حضور اندیشمندان دینی از آمریکا برگزار شد، اظهار کرد: مسئله افراط گرایی که یکی از مظاهر آن تروریست است یک مشکل سیاسی است که معلول ظلم‌های حکومت‌های استکباری است، از طرف دیگر افراطی‌گرایی یک مشکل اجتماعی هم است که باید ریشه‌های آن را پیدا کرد.

وی افزود: افراط گرایی و تروریسم یک مشکل اخلاقی است که انسان وقتی با فطرت خود تطبیق پیدا نکند و از آن فطرت اصلی‌اش دور شود نتیجه آن همان افراطی گرایی‌هایی می‌شود که می‌بینیم.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان این‌که «در کتاب‌های دینی ادیان مختلف ویژگی‌های انسان‌های مسلمان ذکر شده است» عنوان کرد: مراجعه به متون درست دینی نشان می‌دهد که مسلمان حقیقی چه صفتی دارد، در متون دینی ما از مسیحیت صحبت شده و در تحف‌العقول در رابطه با حضرت موسی (ع) سخنانی آمده است. حضرت عیسی (ع) می‌فرماید عاقبت به خیری برای آن‌هایی است که اهل رحمت و محبت هستند. ادیان همگی یک هدف و یک روش دارند و به این امر تاکید می‌کنند که یک انسان، انسان است. یک انسان کامل نباید ویژگی‌های حیوانی به خود بگیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام افزود:‌ انسانی که خدا را فراموش کند خدا هم کاری می‌کند که او خود را فراموش کند. افراط گرایی دین ندارد ولی نمی‌توانیم بگوییم افراط گرایی یا تروریسم مخصوص این مذهب یا آن مذهب است. افراط گرایی از هر دینی حتی هندوئیسم و بودائیسم هم به دور است و فطرت انسان واقعی هرگز با افراطی‌گرایی سازگاری ندارد.

تسخیری ادامه داد: عالمان دینی تمام ادیان می‌توانند برای از بین بردن این افراطی گرایی‌ها همکاری کنند. ما باید فرهنگ محبت، عدالت و تسامح را ترویج بدهیم. در کشورهایی مثل نیجریه و یا سایر کشورها، درگیری‌های دینی باید با همکاری و تعاون حل شود تمامی این درگیری‌ها سیاسی، غیر اخلاقی و شیطانی است. اگر عالمان دینی در این مراحل به مردم کمک کنند می‌توان این درگیری‌ها را از بین برد.

وی گفت: صهیونیسم ربطی به یهودیت ندارد و یک و هدف سیاسی است مثل همین کاری که برخی از کشورهای مسلمان در حمله به یمن انجام دادند. این حمله ربطی به مسلمانان و اسلام ندارد و تنها هدف آن‌ها یک مسئله سیاسی است که تمام زیبایی‌های دین را خراب می‌کنند. ان شاء‌الله بتوانیم با این گفت‌و‌گوها و صحبت‌ها راه حلی را برای رفع مشکلات پیدا کنیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام ادامه داد:‌ ما باید نکات مشترک را بررسی کنیم تا بتوانیم فرهنگ تسامح و محبت و مبارزه با افراط گرایی را ترویج بدهیم و امیدواریم با تکرار این جلسات بتوانیم به آینده‌ای روشن در تمامی کشورها برسیم.

انتهای پیام

کد N790359

وبگردی