آفتاب
با حکم دادگاه؛

رآکتورهای اتمی ژاپن مجاز به کار نشدند

رآکتورهای اتمی ژاپن مجاز به کار نشدند

دادگاه ژاپنی با صدور حکمی از سرگیری فعالیت دو رآکتور اتمی در غرب این کشور را به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حفاظتی رد کرد . حکمی که ضربه‌ای سنگین بر تلاش‌های نخست‌وزیر برای بازگرداندن انرژی اتمی به کشور چهار سال پس از حادثه فوکوشیما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دومین دادگاهی است که در کمتر از یک سال گذشته علیه فعالیت مجدد رآکتورها رای می دهد.

تلویزیون ان اچ کی ژاپن اعلام کرد که در این حکم آمده است امنیت کارخانه برق کانسای در غرب توکیو تضمین نشده است و استاندارد رگولاتور در حد مجاز نیست. این حکم در برابر امنیت هسته‌ای ژاپن یک علامت سوال بزرگ می گذارد.

هیاتی متشکل از سه قاضی این حکم را صادر کرد. رئیس این هیات که به قضاوت محافظه کارانه مشهور است، در مه سال گذشته رای به عدم فعالیت یک نیروگاه دیگر شرکت کانسای داد.

ساکنان محلی از شرکت برق کانسای شکایت کرده و میگویند که از سرگیری فعالیت رآکتورهای اتمی در مناطق غربی غیر ممکن است چرا که پس از فاجعه فوکوشیما در 2011، این تاسیسات استانداردهای امنیتی ندارد و فاقد تدابیر امنیتی لازم است.

چهار سال پس از زلزله و سونامی که موجب تخریب تاسیسات فوکوشیما شد، چهار رآکتور واقع در جنوب و غرب ژاپن پاکسازی و آماده به کار شده است.

مخالفان این برنامه رای این دادگاه را آخرین راه چاره خود می‌دانند و تلاش دارند از از احیای قدرت هسته‌ای جلوگیری کنند.

دادگاه مشابه دیگری قرار است در 22 آوریل برای نیروگاه برق کیوشو در جنوب ژاپن تشکیل شود و فعالان متعهد شده‌اند تا مانع فعالیت هر رآکتور دیگری که فاقد تست‌های امنیتی است شوند.

انتهای پیام

کد N790282

وبگردی