آفتاب
ماری هارف:

تحویل اس ۳۰۰ خدشه‌ای به اتحاد ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای وارد نمی‌کند

تحویل اس ۳۰۰ خدشه‌ای به اتحاد ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای وارد نمی‌کند

تصمیم مسکو برای ارسال موشک های اس- ۳۰۰ به ایران حرف و حدیث های زیادی را در پی داشته و حتی موضوع مذاکرات هسته ای با تهران را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز گذشته با امضای حکمی ممنوعیت ارسال موشک های اس- ۳۰۰ به ایران را لغو کرد. سامانه موشکی مورد نظر قرار بود در سال ۲۰۱۰ و پیش از اعمال تحریم های شورای امنیت به ایران تحویل داده شود اما این امر به دلیل مانع تراشی های آمریکا به تاخیر افتاد.  

برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی به تصمیم اخیر مسکو واکنش نشان داده و آن را نگران کننده توصیف کردند.

اما، در ادامه نگرانی های دولت واشنگتن که پیشتر از سوی «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ابراز شده بود، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه این کشور ضمن تاکید مجدد بر مراتب نگرانی دولت متبوعش از تصمیم اخیر پوتین تصریح کرد: مقامات آمریکایی فکر نمی کنند که در ادامه مذاکرات هسته ای با ایران، اقدامات روسیه خدشه ای به اتحاد کشورهای عضو ۱+۵ وارد کند. با این حال فارین پالیسی به نقل از وی نوشت: مطرح کردن بحث موشک های اس- ۳۰۰ در میانه مذاکرات هسته ای بحث سازنده ای نیست.

لازم به ذکر است که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در توضیح این اقدام مسکو گفت: تفاهم لوزان لزوم ممنوعیت ارسال موشک های اس-۳۰۰ به ایران را منتفی کرده است.

به عقیده وی، این یک سامانه دفاعی است و بنابراین تهدیدی برای امنیت رژیم صهیونیستی محسوب نمی شود.

خبرگزاری روسیا الیوم نیز پیشتر به نقل از لاوروف گفته بود این اقدام در راستای تقویت مذاکرات هسته‌ای با تهران انجام شده است.

«لئونید ایواشف» رئیس آکادمی مسائل ژئوپولیتیکی روسیه نیز در توضیح این اقدام روسیه آن را بخشی از رقابت بازارهای جهانی برای عقد قرارداد تجاری با ایران در سال های آتی توصیف کرد.

به گفته وی، اگر ما امروز ارسال محموله موشک های اس-  ۳۰۰ به ایران را به تعویق بیاندازیم، فردا که تحریم ها برداشته شود واشنگتن و متحدانش بازارهای مهم ایران را تسخیر می کنند.

کد N790027

وبگردی