آفتاب

العبادی وارد واشنگتن شد / پیش‌بینی عراق درباره تحویل جنگنده‌های اف 16 در ژوئیه

العبادی وارد واشنگتن شد / پیش‌بینی عراق درباره تحویل جنگنده‌های اف 16 در ژوئیه

نخست‌وزیر عراق در حالی که امروز (سه‌شنبه) در سفری رسمی و در راس هیاتی وزارتی وارد واشنگتن شده است، اعلام کرد:‌ روابط میان عراق و ایران متعادل است و برای از بین بردن داعش نیاز به حمایت نظامی بیشتری از سوی ائتلاف داریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المسله، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی بغداد و پیش از سفر به آمریکا گفت: ما طی ماه‌های اخیر شاهد پیشرفت زیادی در حمایت هوایی از سوی ائتلاف ضدداعش و همچنین افزایش تعداد مربیانی بوده‌ایم که نیروهای عراقی را برای جنگ با داعش آموزش می‌دهند.

وی تاکید کرد: عراق نیاز به تجهیزات بیشتر و مسلح شدن برای مقابله با داعش دارد. همچنین باید اقدامات جدی برای توقف ورود تروریست‌های خارجی به عراق اتخاذ شود.

العبادی تصریح کرد: برای از بین بردن تروریسمی که نفت و آثار باستانی را قاچاق می‌کند نیاز به حمایت بین‌المللی بیشتری داریم.

العبادی همچنین روابط عراق با ایران را بسیار متعادل و مناسب خواند و گفت: کسانی که با ایران مشکل دارند نباید ما را وارد مشکلات خود کنند.

عباس الخزاعی، عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق نیز گفت: سفر العبادی به واشنگتن نقطه عطفی در روابط میان عراق و آمریکاست و وی آمریکایی‌ها را مقابل امتحان نهایی روابط میان دو طرف در زمینه صداقت آنها قرار خواهد داد به ویژه اینکه ما قراردادهای نظامی را با آمریکا امضا کرده‌ایم اما واشنگتن هنوز این قراردادها را اجرایی نکرده است.

یک مسوول عراقی عالی‌رتبه نیز با اعلام اینکه حیدر العبادی امروز با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار خواهد کرد، ابراز امیدواری کرد که عراق تابستان سال‌ جاری میلادی جنگنده‌های اف 16 را از آمریکا تحویل بگیرد.

وی افزود: احتمالاً تحویل جنگنده‌ها در ژوئیه و اوت آتی صورت بگیرد و این اقدام تحول مهم و پیشرفت جدی برای نیروهای مسلح عراق به حساب می‌آید.

بغداد درخواست خرید 36 جنگنده اف 16 را که قیمت هر کدام به 65 میلیون دلار می‌رسد به آمریکا داده بود اما تحویل این جنگنده‌ها به دلایل امنیتی به حالت تعلیق درآمد.

سفر العبادی به آمریکا نخستین سفر وی از زمان بر عهده گرفتن پست نخست‌وزیری عراق است.

انتهای پیام

کد N789963

وبگردی