آفتاب

زخم‌معده را با "پاغازه" درمان کنید

زخم‌معده را با "پاغازه" درمان کنید

یک متخصص داروسازی سنتی اظهارکرد: گیاه‌ پاغازه دارای اثرات ‌درمانی مناسبی در درمان التهاب ‌روده و زخم‌معده است.

دکتر محمدحسین فرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ کرمانشاه، با بیان اینکه پاغازه با نام علمی Falcaria vulgaris گیاهی از خانواده چتریان است، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده عصاره این گیاه التیام‌ دهنده زخم ‌پوستی بوده و همچنین اثرات‌ محافظتی آن از مخاط ‌معده در برابر مواد شیمیایی ایجاد کننده زخم‌های‌ گوارشی به اثبات رسیده است.

فرزایی تصریح کرد: مطالعات انجام ‌شده همچنین اثرات تقویت ‌کننده قلب و گشاد کننده عروق ‌قلب را نیز از عصاره این‌ گیاه تایید کرده‌اند.

این متخصص داروسازی سنتی با بیان اینکه گیاه "پاغازه" یا "غازیاقی" به صورت سنتی و محلی دارای خواص دارویی بسیاری است، گفت: این گیاه تقویت‌ کننده مناسب معده و روده است.

وی تصریح کرد: بر اساس متون ‌سنتی این ‌‎گیاه به صورت موضعی در دردها و التهابات مفاصل و نیز زخم‌های ‌پوستی نیز اثرات‌ درمانی قابل ‌توجهی دارد.

فرزایی اظهار کرد: در حال‌ حاضر به صورت محلی جوشانده این گیاه به صورت ‌خوراکی به منظور درمان التهاب ‌روده و زخم‌معده و نیز التهابات‌ گوارشی و کولیت ‌روده مصرف می‌شود.

این متخصص داروسازی‌سنتی خاطرنشان کرد: به صورت محلی در غرب ایران به ویژه استان‌ کرمانشاه از این‌گیاه غذاهای مختلفی تهیه شده و همچنین از این‌ گیاه به عنوان یک سبزی ‌خوارکی محلی نیز استفاده می‌شود.

فرزایی در خصوص استفاده از گیاه "پاغازه" در مادران‌ باردار هشدار داد و افزود: براساس متو‌ن ‌سنتی این‌گیاه در دوره‌ بارداری منع ‌مصرف دارد.

انتهای پیام

کد N789826

وبگردی