آفتاب

نواز شریف: پاکستان دوستان و شرکای استراتژیکش را ترک نمی‌کند

نواز شریف: پاکستان دوستان و شرکای استراتژیکش را ترک نمی‌کند

نخست وزیر پاکستان مصوبه مجلس این کشور درباره یمن را که در آن با مشارکت نظامی پاکستان در تحولات یمن مخالفت شده است، تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه نیشن، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان با امضای این مصوبه عنوان داشت کشورش به تلاش‌های دیپلماتیک و مشورت با عربستان برای حل بحران یمن ادامه می‌دهد.

وی هم‌چنین اطمینان داد: پاکستان دوستان و شرکای استراتژیکش را ترک نمی‌کند. ما در حال حاضر تماس‌های خود را با عربستان افزایش داده‌ایم تا بر اوضاع نظارت داشه باشیم.

در همین حال نخست وزیر پاکستان در اظهارات خود فعالیت "حوثی‌ها و دیگر بازیگران غیردولتی" در یمن را محکوم کرد و از دولت عبدربه منصور هادی حمایت کرد. هادی پس از کنترل صنعا پایتخت، توسط حوثی‌ها، به بندر عدن در جنوب کشور گریخت و با پیشروی این نیروها به سوی عدن در نهایت از کشور خارج شد.

شریف گفت که قطعنامه اخیر پارلمان این کشور در خصوص "بیطرفی" در بحران یمن در واقع به دولت اجازه داده است تا نقش مثبت خود را در بحران این کشور ایفا کند.

به دنبال بحران یمن و آغاز عملیات منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در یمن، مقامات ریاض از پاکستان خواستند تا در این ائتلاف شرکت کند.

قانون اساسی پاکستان به دولت اجازه می‌دهد در مورد مسایل نظامی و امنیتی راسا تصمیم‌گیری کند، اما وزارت دفاع پاکستان درخواست دولت عربستان برای اعزام نیرو به جنگ یمن را به پارلمان فرستاد و خواستار اعلام نظر نمایندگان در این زمینه شد.

پس از چند روز تبادل نظر در نهایت روز جمعه، ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، نمایندگان پارلمان پاکستان در پی چند روز مذاکره قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن ضمن حمایت از تلاش برای خاتمه دادن به بحران یمن از طریق مذاکره، از دولت خواسته شده بود که از اعزام واحدهای نظامی به جنگ یمن خودداری ورزد. این قطعنامه در عین حال از موضع عربستان سعودی حمایت کرد و خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق مذاکره بین گروه‌های سیاسی آن کشور شد.

از دیگر سو نخست وزیر پاکستان در پاسخ به انتقادات برخی کشورهای عربی از مواضع کشورش گفت که پاکستان دوستان خود را به ویژه دوستان استراتژیک خود را رها نمی‌کند. او تاکید کرد که از قطعنامه پارلمان پاکستان سوء برداشت شده است و گفت که کشورش همانگونه که قبلا نیز اعلام کرد در مقابل تهدید یکپارچگی عربستان و تهدید علیه دو حرم شریف در این کشور در کنار عربستان خواهد بود.

شریف همچنین گفت که وی در گفت‌وگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که از تهران می‌خواهد تا از نفوذش استفاده کند تا حوثی‌ها بر سر میز مذاکره بیایند.

انتهای پیام

کد N789821

وبگردی