آفتاب

شجاعی: منتقدان نقد خود را منصفانه ارائه دهند

شجاعی: منتقدان نقد خود را منصفانه ارائه دهند

مدیرمسئول سابق روزنامه خراسان گفت: دولت پذیرای شنیدن نقدهای منتقدان بیانیه لوزان است اما منتقدان فراموش نکنند که مذاکره کردن و ایستادن پای حقوق کشور در برابر کسانی که با اصل نظام مشکل دارند، کار سختی است.

کوروش شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نامگذاری سال جاری گفت: با توجه به نام‌ سال‌های گذشته مثل اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی که تمام آنها استراتژی نظام بوده است متوجه می‌شویم که بحث وحدت، همدلی و همزبانی نیز یک استراتژی مهم است که در ابعاد مختلف باید تحقق پیدا کند.

وی ادامه داد: از مسائل اصلی این نام‌گذاری این است که هم دولت باید با مردم همزبانی داشته باشد و هم باید حمایت مردم از دولت بیشتر شود. چرا که شرایط ویژه‌ای در منطقه برپا شده است و کشور در آستانه یک قرارداد با قدرت‌های بزرگ جهان است. به تشخیص مقام معظم رهبری در این شرایط کشور به همدلی و همزبانی نیاز دارد.

این فعال سیاسی با بیان این‌که تنها عامل پیشرفت کشور مسأله هسته‌ای نیست، گفت: همه مشکلات کشور را نباید به مسأله هسته‌ای گره بزنیم. کشور در حوزه‌های گوناگونی باید پیشرفت کند. بحث هسته‌ای یکی از مسائلی است که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند اثرات موثری در کشور بگذارد. اما همه سرنوشت کشور به آن گره نخورده است.

وی افزود: دولت آقای روحانی به پشتوانه کارهایی که دولت‌های قبلی گام‌های اولیه‌اش را برداشته‌ بودند و با وجود دیپلمات خبره‌ای مثل آقای ظریف و همچنین حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده هسته‌ای در حوزه سیاست خارجی و مسأله هسته‌ای قدم برداشته است.

وی ادامه داد: این نکته خیلی مهمی است که مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند به تیم مذاکره کننده و به کسانی که در بحث مذاکرات هسته‌ای کار می‌کنند اعتماد دارند. این صحبت‌ها قوت قلب و برگ برنده تیم مذاکره کننده است. پشتوانه ملی هم به این موارد اضافه می‌شود.

مدیرمسئول سابق روزنامه خراسان همچنین افزود: اگر ملت پشت سر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نمی‌ایستاد، اگر هزینه تحریم‌ها را تحمل نمی‌کردند و از خود ایستادگی قهرمانانه نشان نمی‌داد مذاکره کنندگان امروز نمی‌توانستند اینچنین عمل کنند. همچنین در همین حال باید در نظر بگیریم که کوچک شمردن کار آقای ظریف و تیم همراهش به ویژه بعد از حضور دکتر صالحی به عنوان دانشمند هسته‌ای کار اشتباهی است.

وی تأکید کرد: کار مذاکره کنندگان هسته‌ای بسیار بزرگ است. منتقدین باید توجه داشته باشند که نشستن روبروی شش کشوری که ادعا می‌کنند قدرت‌های بزرگ جهانی هستند و حرف زدن با کسانی که اصل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند و حتی اگر می‌توانستند هم نظام را ساقط می‌کردند؛ کار سختی است. حالا چه برسد به آن‌که بخواهند روبروی آنها در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند. عداوت آنها با نظام، مردم و استقلال ماست. مذاکره کردن با این افراد که اختلاف نظر اساسی با ما دارند کار مشکلی است. باید توجه داشته باشیم که اگرچه هنوز اتفاقی نیفتاده است اما بیانیه لوزان حاوی نکات بسیار مهمی بوده است.

شجاعی ادامه داد: ‌آنها از اول نمی‌خواستند که بگذارند فردو باقی بماند. در این بیانیه روشن شد که فردو بر جای خواهد ماند. درست است که امتیازاتی دادیم ولی در عین حال امتیازاتی را هم کسب کردیم. توجه داشته باشیم که قدرت‌های بزرگ جهانی نمی‌خواستند آب سنگین اراک باقی بماند. اما بالاخره در بیانیه نهایی از آن یاد کردند.

وی افزود:کوچک پنداشتن مذاکره با شش قدرت جهانی که داعیه کدخدایی جهان را دارند بسیار مهم است. اینها همان کسانی هستند که می‌گفتند اگر می‌توانستیم پیچ و مهره هسته‌ای ایران را از هم باز می‌کردیم. اما این آرزو را به گور بردند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر گفت‌وگوی دولت و منتقدین، گفت: دولت و منتقدان باید با هم حرف بزنند ولی منتقدان با نهایت انصاف جلو بیایند. بحث استقلال علمی و سیاسی کشور مطرح است و موضوع هسته‌ای حساس است. نباید یادمان برود که ظرفیت علمی هسته‌ای حق ماست و با هیچ قیمتی نباید آن را معامله کنیم. تیم مذاکره کننده در این حوزه عملکرد قابل قبولی داشته است.

انتهای پیام

کد N789748

وبگردی