آفتاب
رئیس جامعة‌المصطفی:

بسیاری از چالش‌های امروز جهانیان با گفتمان انقلاب ایران قابل‌حل است

بسیاری از چالش‌های امروز جهانیان با گفتمان انقلاب ایران قابل‌حل است

رئیس جامعة‌المصطفی گفت: بسیاری از نظام‌های اسلامی در منطقه، نه اسلامی و نه دموکراسی است و بالاترین حمایت‌ها از سوی غرب از این کشورهای پادشاهی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار فیلیپ، نایب رئیس مجلس جمهوری چک گفت: حضور شما در قم و شهری که پایه‌های مهم علم علوم اسلامی و انسانی در جهان است، می‌تواند برای تقویت امور علمی دو کشور مؤثر باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی و تئوری جمهوری اسلامی از حوزه علمیه قم و این شهر منتشر شده است و بسیاری از رهبران جمهوری اسلامی ایران در قم و حوزه علمیه این شهر تربیت شدند و این شهر مهد پرورش و جایگاه پیدایش انقلاب و حضور حضرت امام خمینی(ره) است.

رئیس جامعة المصطفی با بیان این‌که «میان جامعة المصطفی و مجامع علمی جمهوری چک، تعاملاتی وجود دارد» گفت: با هماهنگی‌های انجام شده، چندین نفر از فرهیختگان این کشور در ایران حضور یافته و در دوره‌های علمی المصطفی شرکت داشته‌اند.

وی در ادامه درباره سیستم سیاسی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران، الگوی جدیدی از نظام سیاسی را ارائه داد که در آن میان اخلاق و معنویت و ارزش‌های دینی را با ارزش‌های دموکراسی و آرای مردم به صورت منسجمی جمع کرده است.

اعرافی با بیان این‌که «در چند قرن اخیر پایبندی به ارزش‌های دینی و اتکا به آرای مردم به صورت پارادوکسی مطرح بوده است؛ ولی جمهوری اسلامی این را در نظامی جدید سامان داده است» خاطرنشان کرد: امروزه در منطقه خاورمیانه گروه‌های تندرویی هستند که در نظام سیاسی‌شان، آراء مردم جایگاهی ندارد، همانطور که بسیاری از نظام‌ها سیاسی است که در آن ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد.

وی با تأکید بر این‌که «در تئوری جمهوری اسلامی، مشروعیت مردمی و الهی حاکم است» افزود: این که تئوری‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... سازگار با مشروعیت دینی و اخلاق باشد، در نظام شیعی جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته است.

رئیس جامعة المصطفی گفت: قم، مرکز نشر این تئوری است که ارزش‌های الهی را در کنار ارزش‌های انسانی قرار داده است.

وی درباره نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران گفت: در نظام ما، ولایت فقیه، به عنوان عالی‌ترین رکن سیاسی است و بر ارکانی استوار است، نخست این‌که این اشراف سیاسی که مقامی به عنوان ولایت فقیه دارد، بر چارچوب قواعد و اصولی است که فقاهت و عدالت از جمله این شرایط می‌باشد.

وی شرط دیگر صاحب مقام ولایت فقیه را مبرا بودن از بدی‌ها و ویژگی‌های اخلاقی آن معرفی کرد و گفت: اصل دیگر در ولایت فقیه این است که این مقام بدون انتخاب و رأی مردم نیست، بلکه مردم در این کار سهیم هستند.

امام جمعه قم تصریح کرد: البته انتخاب رهبر دو مرحله‌ای است، به این معنی که مجلسی به عنوان مجلس خبرگان از سوی مردم انتخاب می‌شوند و این مجلس نیز رهبر را انتخاب می‌کنند.

وی با بیان این‌که قوه مجریه و مقتنه به صورت مستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند، به انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها نیز برای انتخاب شهرداران اشاره کرد.

وی با تأکید بر این‌که «در کمتر جایی از جهان، انقلابی صورت می‌گیرد که از همان ابتدا، مردم در تشکیل نظام، قانون اساسی و ... سهیم باشند» افزود: این تصویر نظام سیاسی ایران است که شاخص‌های اخلاقی و الهی در آن وجود دارد و در کنار آن دموکراسی نیز حاکم است؛ مسئله‌ای که در نظام‌های اسلامی تندروی، منطقه دیده نمی‌شود.

غرب بیشترین حمایت را از کشورهای دیکتاتور دارد

رئیس جامعة المصطفی ادامه داد: بسیاری از نظام‌های اسلامی در منطقه، نه اسلامی و نه دموکراسی است؛ جالب این‌که از این کشورهای پادشاهی، بالاترین حمایت‌ها از سوی غرب انجام می‌شود.

وی این سیاست‌های استعماری در دو قرن گذشته را منشأ نفرت و کینه نسبت به برخی کشورهای غربی دانست و گفت: از سوی دیگر این مسئله منشأ این است که گروه‌های تندرویی که در جهان به عنوان اسلام تشکیل می‌شوند، رشد می‌یابند.

وی افزود: منطق انقلاب اسلامی منطق گفت‌وگو و مصلحت اندیشی تمامی بشریت است که این منطق باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

اعرافی در ادامه به سیستم علمی ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست رئیس جمهور و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی است که عالی‌ترین امور علمی و فرهنگی کشور را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به وجود دو سیستم علمی حوزه و دانشگاه در جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه دانشگاهی سه وزارت خانه علوم، تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداشت و درمان و آموزش‌های پزشکی و وزارت آموزش و پرورش در آن فعال هستند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که «حرکت علمی کشور دارای سندهای جامع است و با چشم اندازهایی مشخص دنبال می‌شود» ادامه داد: امروزه انرژی هسته‌ای در این مراکز علمی به دست آمده و بهانه‌ای برای تقابل استکبار با ایران شده است؛ ولی آنها می‌دانند که ایران اسلامی در علوم مختلفی پیشتاز است.

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده برای بهره مندی همه مردم کشور از خدمات آموزشی، توجه به علم اندوزی بانوان، حضور در علوم و فن آوری‌های جدید که بسیاری از آنها انحصاری در کشورهای توسعه یافته است، تأکید بر تحصیلات تکمیلی، تنوع رشته‌ای و دخالت بخش خصوصی در این عرصه در جمهوری اسلامی ایران، گفت: این در حالی است که ایران اسلامی بعد از انقلاب با دشوارترین چالش‌ها و تحریم‌ها همراه بوده و با تکیه بر توان داخلی به این‌ها دست یافته است.

اعرافی با بیان این‌که «مجامع علمی و فرهنگی در جهان می‌توانند پیشگام خلق دنیایی جدید و دور از چالش باشند» تصریح کرد: بسیاری از چالش‌های بزرگی که امروز جهانیان با آن درگیر هستند، با تفکر و گفتمان انقلاب اسلامی ایران قابل حل است.

وی در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از جامعة المصطفی گفت: المصطفی مهمترین نهاد علمی و بین المللی ایران است و از قطب‌های مهم علوم اسلامی و انسانی در منطقه به شمار می‌رود. و نظام علمی آن با تکیه بر اسلام ناب و دور از هر گونه تعصب دینی و مذهبی است.

رئیس جامعة المصطفی تصریح کرد: دروازه‌های جامعة المصطفی بر روی تمامی مجامع علمی و دینی در سراسر جهان باز است.

انتهای پیام

کد N789709

وبگردی