آفتاب

دفاع روزنامه شرق از اظهارات اخیر هاشمی:اگرخلافی درگفته های او هست چرا اعضای بیت امام تکذیب نمی کنند؟

دفاع روزنامه شرق از اظهارات اخیر هاشمی:اگرخلافی درگفته های او هست چرا اعضای بیت امام تکذیب نمی کنند؟

روزنامه شرق نوشت:

رئیس مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام، هم پیش از پیروزی انقلاب در کنار امام(ره) و شخص مورد وثوق او بوده و هم پس از انقلاب تا لحظات پایانی حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همراه ایشان بوده است. ضمن اینکه چه در زمان حیات رهبر فقید انقلاب و چه پس از آن کلیدی‌ترین پست‌ها را در نظام جمهوری اسلامی ایران بر عهده داشته است. فرماندهی جنگ تحمیلی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین احکامی است که هاشمی از امام(ره) دریافت کرده است. «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است»؛ این یکی از کلیدی‌ترین جملات امام (ره) درباره شخصیت هاشمی است که می‌توان گفت نظیر آن درباره هیچ شخصیت دیگری بیان نشده است. روش خاطره‌نگاری هاشمی‌رفسنجانی هم کمک کرد تا بخش‌های بسیاری از تاریخ انقلاب و مواضع امام(ره) که شاید در آن زمان به دلایل مختلف بازگو نشده بود بیش از پیش دیده و شنیده شود. از طرفی حملات مخالفان هاشمی به این دلیل است که او از معدود افرادی است که مشروعیت خود را از امام(ره) به دست آورده و باوجود تمامی حملات و شایعه‌سازی‌هایی که علیه هاشمی صورت گرفته، همچنان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین چهره‌های انقلاب باقی مانده است. 
تفاوت مخالفان هاشمی با او
می‌توان گفت تمامی منتقدان و مخالفان تندوتیز امروز‏ ها‏‏شمی پس از انقلاب و در سال‌های اخیر به چهره‌ها‏‏ی انقلابی تبدیل شده‌اند. این در حالی است که کلیدواژه آنان نیز امام(ره) است؛ اما تفاوت اساسی و ماهوی با ها‏‏شمی دارند. آنان برخلاف هاشمی یا از نظر شرایط سنی، دوران مبارزه در کنار امام(ره) را درک نکرده‌اند یا به‌دلیل فقدان چشم‌اندازی روشن برای آینده، در کنار امام(ره) دیده نمی‌شدند. حتی بسیاری از آنان دوران سخت اوایل انقلاب و جنگ را هم تنها و تنها در حافظه شنیداری‌شان می‌توانند بیابند. طبیعتا مخالفان نمی‌توانند امروز و پس از سال‌ها که از رحلت امام(ره) می‌گذرد جایگاه و مشروعیت هاشمی نزد امام(ره) را برای خود نیز به وجود آورند، بنابراین ترجیح می‌دهند جایگاه گذشته و مشروعیت او نزد امام(ره) را مخدوش کنند. مخالفان به‌خوبی به این نکته واقف شده‌اند و نتیجه می‌گیرند تنها در صورتی موفق به حذف هاشمی از عرصه سیاسی کشور می‌شوند که او را از امام(ره) جدا کنند. 
هاشمی در حلقه خانواده امام(ره)
پس از همایش بانوی انقلاب، منتقدان بر این نکته تأکید داشتند که هاشمی نباید دیگر از امام(ره) یا همسر مرحوم ایشان نقل قول کند چراکه آنان در قید حیات نیستند که بتوانند صحت این سخنان را تأیید کنند. اما در این بین یک نکته مغفول مانده است؛ سخنرانی روز یکشنبه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با موارد مشابه پیشین یک تفاوت بزرگ داشت؛ این‌بار هاشمی نه در یک مصاحبه یا دیدار خصوصی، بلکه در حلقه تمامی افراد خانواده امام(ره) و همچنین مسئولان بنیاد نشر آثار امام(ره) سخن گفته است. این موضوع اهمیت سخنان هاشمی و احتمالا حملات مخالفان را دوچندان می‌کند. به یقین اگر شخص یا ارگانی بخواهد صحت گفتار هاشمی درباره امام(ره) در طول سالیان گذشته و همایش روز یکشنبه را زیر سؤال ببرد، محق‌ترین آنان خانواده امام(ره) یا مسئولان بنیاد نشر و حفظ آثار امام(ره) هستند که در همایش بانوی انقلاب حضور داشتند. اکنون امام(ره) از دنیا رفته است اما خانواده و نزدیکان ایشان هستند و اتفاقا آیت‌الله هاشمی هم تأکید می‌کند آنان می‌توانند مورد رجوع و امید مردم باشند.

[span] [span]17302

کد N789695

وبگردی