آفتاب
استاد دانشگاه استانبول در گفتگو با مهر مطرح کرد؛

آثار تفاهم لوزان بر منطقه/ سیاست خارجی ایران منطق قابل دفاعی دارد

آثار تفاهم لوزان بر منطقه/ سیاست خارجی ایران منطق قابل دفاعی دارد

«نورای مرت» استاد علوم سیاسی دانشگاه استانبول با اشاره به اینکه منطق سیاست خارجی ایران قابل دفاع است گفت: ایران منطقی ترین برخورد را با تحولات سال های اخیر در منطقه داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انتشار بیانیه لوزان که نتیجه سالها مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ بود امید به دستیابی به توافق هسته ای جامع بین ایران و قدرت های جهانی را افزایش داده است.

امیدها برای دستیابی به توافق هسته ای دائم تا آخر ماه ژوئن واکنش های متفاوتی را در بین کشورها منطقه و کارشناسان و تحلیلگران منطقه ای داشته است. در این میان گفتگویی با خانم دکتر«نورای مرت» کارشناس و تحلیلگر ترکیه ای مسائل منطقه و استاد علوم سیاسی دانشگاه استانبول انجام شده است که مشروح آن در زیر آمده است.

شما بیانیه لوزان را چگونه ارزیابی می کنید تاثیر توافق هسته ای احتمالی بین ایران و غرب بر منطقه چه خواهد بود؟

تفاهم بسیار خوبی بود. این تفاهم موجب خوشحالی و خرسندی است. همیشه طرفدار راه حل های دیپلماتیک بوده ام و علاوه بر این همواره از دوستداران ایران که کشوری زیبا و دارای فرهنگی بزرگ است هستم. تفاهم لوزان به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

کار انجام شده معقول ترین و واقع بینانه ترین کاری بود که می شد انجام داد. در سال ۲۰۱۲ هم وقتی هم مشاور سیاست خارجی پارلمان اتحادیه اروپا نظر من را درباره نحوه برخورد با بحران سوریه را خواستار شد به آنها توصیه کردم که بهترین راه تعامل سیاسی با ایران است.

ارزیابی شما از سیاستهای غرب پس از آنچه بهار عربی در منطقه خوانده می شود چیست؟

سیاست های غرب از زمان انقلاب اسلامی در ایران در قبال ایران خصمانه بوده است و هیچ نتیجه ای هم برای آنها نداشته و تنها موجب افزایش ناآرامی ها در خاورمیانه و افزایش درد و رنج مردم منطقه شده است.

در سال های اخیر با وقوع انقلاب های عربی سیاست حمایت غربی ها از کشورهای عربی مورد حمایت غرب با شکست مواجه شد و دیری طول نکشید که در پی تحولات ناشی از انقلاب های عربی منطقه بی ثبات تر از قبل شد. تحولات منطقه طوری پیش رفت که حتی قدیمی ترین متحد غرب در منطقه که ترکیه است درگیر سیاست های قومیتی در سوریه شد.

فکر می کنید تعامل غرب با ایران چه نتیجی برای منطقه در پی داشته باشد؟

با وجود اختلافات ایران و غرب، جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود نسبت به غرب سیاست منطقی و قابل دفاعی را از خود نشان داده است.

هر روز بیشتر از روز قبل در منطقه نیاز به برگشت به راهکارهای دیپلماتیک برای مشکلات خاورمیانه احساس می شود و گفتگو و تعامل با ایران گامی اجتناب ناپذیر برای دستیابی به راه حل های دیپلماتیک است.

تاثیر توافق هسته ای بر روابط ایران و ترکیه چه خواهد بود؟

در حقیقت دولت فعلی ترکیه در گذشته سعی کرد بین ایران و غرب در موضوع هسته ای میانجیگری کند. اگر ترکیه می توانست این کار را بکند بسیار به نفعش بود زیرا ترکیه متحد غرب و دوست قدیمی ایران است. در این صورت این توافق می توانست کمک کند تا ترکیه بر مشکلات ناشی از این مطلب که از یک سو متحد غرب است و از سوی دیگر روابط  ویژه ای با ایران که دشمن دیرینه غرب است دارد، غلبه کند.

متاسفانه ترکیه در این سال ها از یکسو روابط خود با غرب را به سمتی پیش برده است که موجب انزوای ترکیه شده و از سوی دیگر روابطش با ایران هم تیره شده است. این وضعیت نتیجه سیاست های قومیت گرایانه ترکیه در منطقه و به ویژه سوریه بوده است.

  این سیاست غلط در حال تسری یافتن به داخل ترکیه هم است. بطوریکه دولت حاکم ترکیه سعی می کند تمامی اقدامات تروریستی و امثال آنرا به علویان ترکیه نسبت دهد که سیاستی بسیار خطرناک برای ترکیه است.

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N789693

وبگردی