آفتاب
/مراسم نکوداشت مرحوم دکتر آخوندی/

ضیایی‌فر: خدمات دکتر آخوندی باید مورد واکاوی قرار گیرند

ضیایی‌فر: خدمات دکتر آخوندی باید مورد واکاوی قرار گیرند

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: دکتر آخوندی در عرصه‌های مختلف حقوقی و قضایی خدمات زیادی را بر جای گذاشته‌اند که این سرمایه‌ها باید مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن ضیایی‌فر طی سخنانی در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر محمود آخوندی، تصریح کرد: دکتر آخوندی برای همه شناخته شده بودند و در طول حیاتشان خدمات زیادی را در عرصه‌های مختلف حقوقی و قضایی بر جای گذاشتند که این سرمایه‌ها باید در آینده مورد واکاوی و بررسی قرار گیرند.

وی ادامه داد: این‌گونه نشست‌ها مجالی است برای اینکه سرمایه‌های خود را بهتر بشناسیم و قدر آنها را بیشتر بدانیم. سال گذشته وزارت علوم آماری ارائه کرد مبنی بر اینکه هر دانشجویی که برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌شود، سالیانه چند میلیارد برای بیت‌المال و بودجه عمومی هزینه برمی‌دارد. حال شما در یک افق وسیع‌تر ملاحظه کنید شخصیتی چند دهه در عرصه‌های مختلف علمی فعالیت می‌کند و ناگهان سفر ابدی برای او پیش می‌آید و ما آن شخصیت را از دست می‌دهیم بی آنکه محاسبه‌ای بر ارزش این سرمایه انسانی داشته باشیم.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی خاطرنشان کرد: دکتر آخوندی یک نمونه از این سرمایه‌ها محسوب می‌شدند که در واقع کم پیش می‌آید کسی در رشته حقوق دارای مدارج علمی بالا باشد و در مرجع قضایی نیز تجربیات قضایی را کسب کرده باشد اما فعالیت علمی، شاگردپروری، تالیف و تحقیق را رها نکند.

ضیایی‌فر با بیان اینکه مرحوم دکتر آخوندی در دهه 70 در اداره حقوقی قوه قضاییه حضور داشتند، گفت: در همان زمان که بحث قانون مربوط به تحول ساختار رسیدگی قضایی و فرایندهایش مطرح شد، ایشان علی‌رغم اینکه استخدام قوه قضائیه بودند احساس مسئولیت کردند و نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردند که در همین راستا دو نامه تند خطاب به مسئولین ارشد قوه قضائیه نوشتند و نظرات خودشان را عالمانه مطرح کردند مبنی بر اینکه حذف دادستانی به ضرر جامعه است.

وی ادامه داد: فرد باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که بتواند چنین ظرفیت‌هایی را داشته باشد و قطعا دکتر آخوندی دارای این ویژگی‌های خاص بود که بتواند در حوزه‌های مختلف قابلیت‌هایی را در وجود خود گرد هم بیاورد که برای افراد مختلف قابل استفاده باشد.

دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در پایان تصریح کرد: دکتر آخوندی به اخلاق، مروت و رعایت انسانیت پایبند بودند.

انتهای پیام

کد N789608

وبگردی