آفتاب
گزارش خبرنگار اعزامی مهر به قزاقستان/۱۶

نظربایف: از حقوق مشروع هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم

نظربایف: از حقوق مشروع هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در دیدار محمدجواد ظریف تاکید کرد: علی رغم تحریم ها، روابط خوبی بین دو کشور ایران و قزاقستان وجود دارد و ما برای روابط خود با ایران احترام زیادی قائل هستیم.

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در دیدار محمد جواد ظریف تاکید کرد: علی رغم تحریم ها، روابط خوبی بین دو کشور ایران و قزاقستان وجود دارد و برای روابط خود با ایران احترام زیادی قائل هستیم و از حقوق مشروع هسته ای جمهوری اسلامی همواره حمایت کرده و می کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر اعزامی مهر به قزاقستان، محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در روز دوم سفر خود به قزاقستان در دیدار با نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان با ابلاغ سلام گرم روحانی رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: از حمایت های شما از برنامه هسته ای مسالمت آمیز جمهوری اسلامی و همچنین حمایت از مذاکرات ایران و ۱+۵ تقدیر می کنیم.

وی افزود: قزاقستان به عنوان دوست همواره در کنار مردم ایران بوده است و ما از این کشو از این بابت سپاسگزاریم.

وی با اشاره به سفر سال گذشته روحانی به قزاقستان خاطرنشان کرد: سفر خوب رئیس جمهور کشور ما به قزاقستان سفری مهم و نقطه عطفی در روابط بین دو کشور به شمار می رود. مصمم هستیم تا توافق های صورت گرفته در آن سفر را قبل از سفر جنابعالی به ایران عملیاتی کنیم.

ظریف به حجم مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان اشاره کرد و گفت: برای اینکه سطح مبادلات تجاری را به ۵ میلیارد دلار و بالاتر افزایش دهیم نیازمند آن هستیم که بسترهای مناسب را فراهم کنیم که در این باره نقش شما منحصر به فرد است.

وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه ما نگرانی ها و تهدیدهای مشترکی از جمله افراط گرایی و تروریسم داریم، تصریح کرد: آمادگی داریم همکاری های کاملی در برخورد با این مشکلات با قزاقستان داشته باشیم.

ظریف با تبیین آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای، تحولات منطقه ای به ویژه سوریه و یمن و راه حل سیاسی مورد نظر ایران را برای رئیس جمهور قزاقستان تشریح کرد. همکاری های دو کشور در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای و همچنین موضوعات مربوط به دریای خزر نیز از جمله محورهای مورد گفتگوی ظریف با نورسلطان نظربایف بود.

رئیس جمهور قزاقستان: امروز منافع دشمنان در ایجاد تفرقه میان مسلمین است

در ادامه این دیدار نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، ایران را شریکی خوب و دوست قزاقستان دانست و گفت: دستاوردهای اخیر دیپلماتیک جمهوری اسلامی در طی ماههای اخیر حاصل رویکرد جدید و تلاش های فراوان شما است.

وی افزود: علی رغم تحریم ها، روابط خوبی بین دو کشور ایران و قزاقستان وجود دارد و برای روابط خود با ایران احترام زیادی قائل هستیم و از حقوق مشروع هسته ای جمهوری اسلامی همواره حمایت کرده و می کنیم.

نورسلطان نظربایف با اشاره به اینکه تکمیل پروژه خط آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران مورد اهتمام جدی ما است خاطرنشان کرد: این پروژه می تواند ما را به آبهای خلیج فارس مرتبط سازد.

وی خطاب به ظریف تاکید کرد: سفر شما به قزاقستان فرصت خوبی برای تقویت روابط دوجانبه است. با همکاری و تبادل نظر با یکدیگر می توانیم موانع رشد مناسبات را از میان برداریم.

رئیس جمهور قزاقستان به وحدت مسلمین که مورد توجه جمهوری اسلامی است اشاره کرد و گفت: این موضوع امر مهمی برای ما است و باید در این جهت تلاش کنیم.

نظربایف ادامه داد: منافع دشمنان در ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین است اما کشورها ی منطقه باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند.

رئیس جمهور قزاقستان ضمن استقبال از دعوت روحانی برای سفر به ایران تاکید کرد: این سفر را در زمان مناسبت انجام خواهد داد.

نظربایف گفت: امیدوارم تا آن زمان زمینه های لازم برای موفقیت این سفر در تمامی ابعاد فراهم شود.

وی استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و گفتگو و مذاکره را بهترین روش برای حل و فصل درگیری های منطقه ای بویژه در سوریه و یمن دانست.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر ظریف پس از پایان سفر دو روزه خود به قزاقستان آستانه را ترک کرد و پس از توقف کوتاهی در تبریز عازم مادرید پایتخت اسپانیا شد.

گفتنی است ظریف در سفر به قزاقستان با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم قزاقستان و دانشجویان دانشگاه حقوق و علوم انسانی آستانه (باشگاه دیپلماتیک) از دیگر برنامه های وزیرامورخارجه در این سفر بود.

ظریف همچنین در روز اول ورود به قزاقستان با تلویزیون دولتی این کشور گفتگو و همچنین در ضیافت شام وزیر خارجه قزاقستان شرکت کرد.

در این سفر ظریف و همتای قزاقستانی به افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری، تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، تقویت فعالیت موسسات فنی  و مهندسی ایرانی در قزاقستان، افزایش سطح تولیدات مشترک کشاورزی و همچنین مبارزه با افراط، تروریست و قاچاق مواد مخدر و ارتقای ثبات و امنیت منطقه ای تاکید کردند.

 

کد N789573

وبگردی