آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

فروردین های حادثه ساز درروابط ایران و عربستان/پایان سالها مماشات؟

فروردین های حادثه ساز درروابط ایران و عربستان/پایان سالها مماشات؟

سه حادثه متوالی در سال های اخیر بالاخره سیاست دولت برای مماشات در قبال عربستان را پایان داد.

خبرگزاری مهر-گروه سیاست: سرانجام و با تصمیم دولت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اعزام به حج عمره را تعلیق کرد.

اگرچه عمل شنیع ماموران سعودی اولین تخلف و اقدام نامناسب آنها در قبال اتباع و زائران کشورمان نیست اما شاید این اولین بار باشد که مقامات ایرانی واکنشی عملی به اقدام عربستانی ها داده اند.

بیراه نیست که گفته شود لغو سفر عمره ایرانیان هم یک اقدام حداقلی در مقابل رفتارهای خارج از عرف، اخلاق و حسن همجواری سعودی هاست و قطعا مجازات آنها با همین تک اتفاق کامل نخواهد شد.

گویا فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و موضع گیری صریح ایشان در قبال رفتارهای عربستان در منطقه، بالاخره این جرات را به مسئولان (مدعی تنظیم روابط با عربستان) برای موضع گیری در قبال سعودی ها داد البته همانطور که گفته شد تا اینجا تنها اقدام عملی فقط تعلیق حج عمره بود که به نوعی می توان آن را اقدامی نرم و حداقلی نامید.

می توان برای ماجرای مماشات ایران در قبال دولت عربستان به سال ها قبل و تقریبا دوران دولت سازندگی اشاره کرد و دورانی که دولت شعار تنش زدایی با کشورهای جهان و در راس انها دول منطقه را در دستور کار خود قرار داد و رئیس دولت وقت ایران ارتباط ویژه و نزدیکی را با خاندان آل سعود برقرار نمود. اما تقریبا در تمامی سال های پس از آن می توان مواردی را یافت که نشان از ناسپاسی و توهین های مختلف سعودی ها به ایران دارد. اتهام آتش افروزی در منطقه، حمایت از گروههای تروریستی، ترویج تشیع از سویی و برخوردهای گاه و بیگاه توهین آمیز با زائران ایرانی از سوی دیگر نمونه هایی از نمک نشناسی حکومت تندرو عربستان است.

اما در سال های اخیر و  تصادفا در ابتدای هر سال شمسی حوادث متفاوت و متاثرکننده ای از سوی سعودی ها در قبال هموطنانمان رخ داده که مع الاسف رسیدگی به هیچ کدام از آنها تاکنون به نتیجه مطلو نرسیده است.ب

فروردین سال ۹۲

۱/ در اوخر اسفند ۹۱ یک دیپلمات عربستانی ساعت ۵ صبح در حالی که شرب خمر کرده بود در اتوبان ارتش با شهروند ایرانی تصادف کرد و موجب کشته شدن وی شد و یک هموطن دیگر هم مجروح شد.

علی رغم اینکه این اتفاق در نزدیکی ایام تعطیلات نوروزی رخ داد اما تلخی آن باعث شد تا برخورد با دیپلمات متخلف سعودی به یک مطالبه مردمی بدل گردد.

پس از آن واقعه هم نمایندگان خانه ملت وارد عمل شده و کمیته ای را جهت بررسی موضوع تشکیل دادند.

در تحقیقات اولیه مشخص شد راننده خودروي سياسي فردي  ۲۹ ساله به نام "ياسر بن محمد علي يمي" بوده که از دي ماه سال ۱۳۸۹ وارد ايران شده و کارمند بخش کنسولي سفارت عربستان در تهران است.

مهدی دواتگری رئیس کمیته بررسی این حادثه در گفتگو با مهر اظهار داشت: بعد از اطلاع از ماجرا بلافاصله پیگیری های لازم از سوی کمیسیون امنیت ملی صورت گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: از منظر شاکی خصوصی با پیگیری های صورت گرفته دولت عربستان دیه را پرداخت کرد.

وی ادامه داد: دیپلمات ها دارای مصونیت دیپلماتیک هستند لذا از وزارت خارجه خواستیم برای رعایت حقوق عمومی و حق الله تا عذر خواهی رسمی دولت عربستان از بازگشت این دیپلمات به عربستان خودداری کند اما متاسفانه وزارت خارجه مجوز خروج این فرد از ایران را صادر کرد.

۲/ تنها چند روز بعد و در اتفاقی دیگر در فروردین ماه سال ۹۲ در سانحه تصادف مشکوک یک کامیون حمل آب در فرودگاه جده عربستان دو زائر زن ایرانی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

کشته شدگان در این حادثه در انتظار گذشتن از گیت برای سوار شدن به هواپیمای جهت عزیمت به تهران بودند که با این حادثه مواجه شدند.

بلافاصله کمیته حقیقت یابی از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شد تا به جده اعزام شده و موضوع را بررسی کند.

در خصوص نتیجه کار این کمیته محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با مهر اظهار داشت:" دولت سعودی مجوز سفر این کمیته حقیقت یاب به عربستان برای بررسی موضوع را صادر نکرد و عذر خواهی هم صورت نگرفت."

در واقع عملا این پرونده به نتیجه ای نرسید و دستگاه دیپلماسی هم گویا آنرا به بایگانی عریض و طویلش سپرد.

فروردین سال ۹۴

 در هشتم فروردین ۹۴ نیز ماموران پلیس فرودگاه جده به بهانه بازرسی بدنی دو نوجوان ایرانی را از سایر اعضای کاروان جدا نموده و در اتقای دیگر به آنها تعرض کردند. این موضوع بلافاصله از سوی سازمان حج و زیارت، کمیسیون های مختلف مجلس و وزارتخارجه مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه مشترک نمایندگان وزارت خارجه، اطلاعات، سازمان حج و اعضای کمیسیون امنیت ملی مقرر شد موضوع از دو جنبه سیاسی و حقوقی بررسی شود.

بر این اساس مقرر شد دولت عربستان به صورت رسمی عذر خواهی کند و از منظر حقوقی نیز ماموران خاطی بلافاصله به اشد مجازات محکوم شوند. این موضوع با خانواده نوجوانان در کمیسیون امنیت ملی و اصل نود نیز بررسی شد.

سرانجام آنگونه که امروز وزیر ارشاد خبر داد از فردا سفرهای عمره از مبدا ایران به مقصد عربستان لغو خواهد شد و برقراری مجدد آن در گرو رسیدگی دقیق و اجرای حکم ماموران شیطان صفت سعودی است.

آیا این اقدام را می توان سرآغاز فصلی نو در روابط ایران با حکومت دیکتاتور مآب، تندرو و تروریست پرور سعودی دانست؟ 

امید است که دولت و سایر دستگاههای کشورمان با کنار گذاشتن رفتارهای محجوبانه و خوش بینانه نسبت به همسایه جنوبی بدکردار، تلاش واقعی خود را برای منکوب کردن دشمنان این آب و خاک به منصه ظهور برسانند.

کد N789509

وبگردی