آفتاب
بعیدی نژاد در جمع خبرنگاران:

فکت شیت ایران در صورت صلاحدید مقامات عالی نظام منتشر می شود

فکت شیت ایران در صورت صلاحدید مقامات عالی نظام منتشر می شود

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: آقای صالحی تاکید کردند فکت شیت ایرانی در واقع تهیه شده و در دسترس است و به هر نحوی که مسئولین عالی نظام ضرورت بدانند قابل انتشار است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای که بعد از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد به سئوالات دانشجویان پاسخ داد در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا زمان شش ماه برای اجرای مقدمات توافق جامع کافی خواهد بود، گفت: ما هنوز وارد جزئیات و اقداماتی که باید در تفاهم تدوین شود، نشده ایم و هنوز به مرحله تدوین نرسیدیم، به همین دلیل هنوز نمی توانیم درباره زمانی که برای مقدمات نیاز است، یک ارزیابی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به نظرمان قطعا ارزیابی شش ماه یک ارزیابی واقع بینانه نیست و زمان بسیار کوتاه تری مدنظر ماست.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات جان کری مبنی بر اینکه بر بندهای فکت شیت پایبند خواهند بود، گفت: فکت شیت مربوط به آمریکاست و طبیعی است که آمریکا باید پشت فکت شیتی که ارائه کرده، بایستد، اما آن فکت شیت به هیچ وجه مورد توافق ما نیست، روایتی است که نمایندگان آمریکا از مذاکرات دارند و روایت ما متفاوت است و در اظهارات مسئولین بیان شده است، بنابراین فکت شیت آمریکا همان طور که بنده گفتم و اعضای تیم مذاکره نیز تاکید کردند به هیچ وجه بیان کننده چارچوب مذاکرات نیست.

وی در این باره که آیا در روند آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران تاکنون اختلالی ایجاد شده است، اظهار داشت: روند آزادسازی که در تفاهم ژنو مدنظر بوده است به طور کامل انجام شده و اکنون نیز در حال اجراست و تا پایان ژوئن یعنی ۱۱ تیرماه این تفاهم قابل اجراست و تاکنون روند اجرایی شدن به خوبی پیش رفته است.

بعیدی نژاد درباره اظهارات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فضای نقد برای منتقدین باید باز باشد و اینکه این فضا چطور مهیا خواهد شد، خاطرنشان کرد: من فکر می کنم نمونه جلسه ای که در این دانشگاه توسط مسئولین بسیج دانشگاه آزاد برگزار شد، نمونه یک محیط سالم برای بحث و بررسی بود و بنده به سهم خود توضیحاتی را که باید به دانشجویان محترم ارائه کردم. ما از این گونه جلسات استقبال می کنیم، دانستن و آشنایی با زوایای مختلف مذاکرات یکی  از حقوق مسلمی است که مردم ما به ویژه فرهیختگان و دانشجویان دارند و ما آماده هستیم این روند را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: از روزی که از مذاکرات بازگشته ایم در سطوح و مراحل مختلف در جلسات با مسئولین در رده های مختلف اجرایی، تحقیقاتی و پژوهشی مرتبا سعی کرده ایم دغدغه ها را بشنویم و تا حد امکان پاسخ دهیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در این باره که ریابکوف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرده مذاکرات هفته آینده در سطح معاونان ادامه خواهد داشت، گفت: تصمیمی که تا این لحظه گرفته شده است این است که مذاکرات در سطح معاونان و کارشناسان خواهد بود، اما زمان و مکان آن در دست بررسی است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

بعیدی نژاد درباره اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر انتشار فکت شیت ایرانی، گفت: تا جایی که بنده در جریان هستم آقای صالحی تاکید کردند که فکت شیت ایرانی در واقع تهیه شده و در دسترس است و به هر نحوی که مسئولین عالی نظام ضرورت بدانند قابل انتشار است. اما در کنار آن خود ایشان و جناب آقای ظریف تاکید کردند که وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و اعضای تیم هسته ای آنچه را که بیان کردند محتوای فکت شیت ایرانی است. ممکن است فکت شیت آمریکایی ها کتبی باشد اما اظهارات مقامات ایرانی فکت شیت ایرانی است.

وی درباره انتشار این فکت شیک، گفت: این امر بستگی به تصمیم گیری در کشور دارد.  اگر احساس شود در مذاکرات ما در آینده موثر است منتشر می شود، ولی در صورتی که احساس شود ممکن است حواشی ایجاد شود،  منتشر نخواهد شد که این بستگی به تصمیم مقامات عالی نظام دارد.

بعیدی نژاد درباره لغو تحریم های اولیه  و اینکه آیا در فاز بعدی تواق، برداشته شدن تحریم های اولیه نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: تحریم های ثانویه در برابر تحریم های اولیه است. موضوع بحث کنونی مذاکرات تحریم های ثانویه است. تحریم های اولیه تحریم هایی است که دولت آمریکا علیه موسسات و شرکت های آمریکایی در تبادلات با ایران وضع کرده است که ما اکنون در مرحله ای نیستیم که وارد تحریم های دوجانبه ایران و آمریکا شویم. این امر نیاز به مذاکرات دوجانبه دارد که به هیچ وجه در برنامه ما نیست.

وی گفت: همواره تاکید شده منظر کنونی مذاکرات موضوعات و مسائلی است که به دنبال تحریم های هسته ای بعد از قطعنامه های شورای امنیت است. ما به هیچ وجه پیگیر مسائل دوجانبه با آمریکا نیستیم. این تحریم ها یک امر آشنایی است و از زمان مسئله گروگانگیری تحریم های  متعددی علیه ایران اعمال شده که ما به هیچ وجه نپذیرفته ایم و ما آنها را نیز ظالمانه می دانیم ولی قصدمان در این مذاکرات حل و فصل آن تحریم های دوجانبه نیست.

 

کد N789480

وبگردی