آفتاب

راست‌های مجارستان پیشتاز انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان

راست‌های مجارستان پیشتاز انتخابات میان‌دوره‌ای پارلمان

نامزد حزب راست افراطی "جوبیک" مجارستان در انتخابات میان دوره‌ای پارلمانی با اختلاف اندکی از رقیبش در حزب "فیدس" پیشرو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از شمارش 1 / 99 درصد آرا مشخص شد که "لاجوس ریگ" از حزب جوبیک 3 / 35 درصد آراء، "زولتان فنیوسی" از حزب فیدس 4 / 34 درصد آرا و "فرنس پاد" از حزب سوسیالیست 3 / 26 درصد آراء را کسب کرده‌اند.

"گابور وونا"، رهبر حزب جوبیک این پیروزی را "تاریخی" توصیف کرده و به طرفداران این حزب که در شهر "تاپولکا" واقع در غرب مجارستان جشن گرفته بودند، گفت: فضا در مجارستان برای تغییر دولت آماده است و حزب جوبیک سرانجام قدرت تغییر این دولت را در دست دارد.

اگر این نتیجه شمارش آراء تایید شود، دومین شکست متوالی حزب فیدس در سال جاری میلادی خواهد بود که دو سوم اکثریت پارلمان را در انتخابات میان دوره‌ای فوریه سال جاری میلادی از دست داد. با وجود آنکه 500 رای هنوز شمارش نشده، لاجوس ریگ 261 رای بیشتر از فنیوسی دارد و تحلیلگران می‌گویند، بعید است که حزب فیدس بتواند نتیجه این انتخابات را تغییر دهد.

یکی از تحلیلگران در "چهارچوب سیاستگذاری بوداپست" گفت: حزب فیدس در سرازیری افتاده که خارج شدن از آن بسیار سخت است.

حزب جوبیک که اکثر سیاستمداران آن بیانیه‌های ضدیهود و ضدکولی‌ بسیاری منتشر کرده‌اند اخیرا در تلاشند تا لفاظی‌های خود را تلطیف کنند اما بسیاری از منتقدان هنوز متقاعد نشده‌اند.

رونالد لودر، رئیس کنگره یهودیان جهان روز یکشنبه در یادبود هلوکاست بوداپست گفت: مردم جهان حزب جوبیک را یک حزب افراطی می‌دانند که باعث تحریک نفرت و انزجار می‌شود.

حزب فیدس در سال 2014 میلادی به راحتی در انتخابات سراسری، شهرداری و اروپایی پیروز شد اما به خاطر رسوایی‌های فساد و اقدامات مناقشه‌آمیز همچون ممنوعیت باز کردن مغازه‌ها در روزهای یکشنبه، این حزب درصد بالایی از محبوبیتش را از دست داده است.

انتهای پیام

کد N789477

وبگردی