آفتاب

محسنی‌اژه‌ای : پرونده حادثه حمیدیه خوزستان در حال بررسی است

محسنی‌اژه‌ای : پرونده حادثه حمیدیه خوزستان در حال بررسی است

... سخنگوی قوه قضاییه گفت که تحقق شعار امسال منوط به این است که همه دستگاه ها اعم از قوه قضاییه، دولت و مجلس در محدوده قانونی وظایف خود حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ادامه نشست خبری خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که آیا در سال 94 برای اینکه شوراهای حل اختلاف اختیارات بیشتری داشته باشند، جرائم کیفری خفیف به این شوراها ارجاع خواهد شد که محسنی اژه‌ای گفت: شورای حل اختلاف نهادی است که از سال 81 شروع به کار کرده است. معتقدیم که باید اساس کار شورای حل اختلاف، صلح و سازش باشد، البته اکنون قانون اختیاراتی به این شوراها داده که در جرائم خفیف، قاضی در این شوراها حکم دهد، البته ناگفته نماند که صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف می تواند باری از دوش دستگاه قضایی بردارد؛ لذا ما در تلاشیم این شوراها را در جهت صلح و سازش تقویت کنیم. لایحه‌ای هم که این شورا ارائه داده به مجلس رفته است و ان شاء الله خروجی آن به نفع مردم خواهد شد.

محسنی اژه‌ای درباره تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال دولت و ملت؛ همدلی و هم زبانی نامگذاری شده گفت:‌ بحث همدلی به این صورت نیست که بگوییم ما همدل و هم زبانیم. اگر می خواهید این شعار تحقق پیدا کند باید همه در مرز قانونی مان کار کنیم. اگر قوه قضاییه و دولت و مجلس در محدوده وظایف حرکت کنند قطعا این شعار تحقق پیدا می‌کند و این موضوع پایه ای است برای همدلی و همزبانی، البته در پاره‌ای از موارد ممکن است اختلاف برداشت‌هایی از قانون باشد که می توانیم بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم.

وی افزود: شعار امسال باید آرام آرام در جامعه تحقق یابد همانند موضوع هسته‌ای. در موضوع هسته‌ای هم عده‌ای به طور جد نگرانند؛ چرا که از دشمن بدی دیدند و آمریکا را دشمن خود می دانند که مبادا در این زمینه نامردی کند. عده‌ای نیز امکان دارد در جریان جزئیات نباشند و بپرسند که راه همدلی چیست؟ بنابراین تیم مذاکره کننده باید با این موضوع شفاف برخورد و آن را تشریح کند.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: باید مقایسه کرد که فکت‌شیت آمریکا و فکت شیت ایران چه چیزی را مطرح می‌کنند. به طور کلی بخش عمده تحقق شعار امسال مربوط به قانون و بخش دیگر آن به تبیین موضوع مربوط می‌شود.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که بعضی از نمایندگان مجلس از تاخیر در رسیدگی به پرونده تامین اجتماعی گله‌مند هستند، علاوه بر آن برخی از افرادی که در این زمینه متخلف بودند هنوز از سوی قوه قضاییه احضار نشدند که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: زمانی باید گله مند شد که بر روی پرونده ای کاری صورت نگیرد اما اگر پرونده ای در جریان است و بازپرس پرونده مکررا دستور می دهد نمی توانیم بگوییم که کاری بر روی آن انجام نمی شود.

وی افزود: پرونده سازمان تامین اجتماعی ابعاد مختلفی دارد. در طی سالیان برخی مسائلی اتفاق افتاده و بازپرس پرونده در حال بررسی این پرونده است. اگر قاضی در این پرونده به فردی برخورد که در مظان اتهام باشد حتما تمهیدات لازم را انجام می دهد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که مربوط به باغ دامپزشکی که در سال 86 توسط ارتش به شهرداری واگذار شده و شهرداری درخت های این باغ را از بین برد، می‌شد، اظهار بی اطلاعی کرد.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که در ایام عید شاهد حادثه تروریستی در حمیدیه بوده ایم که عوامل اصلی آن دستگیر شدند. آیا این افراد به قوه قضاییه ارجاع و پرونده ای در این زمینه تشکیل شده است که محسنی اژه‌ای گفت: هر کسی که دستگیر شود، پرونده تشکیل می‌شود. در واقع هیچ کس به بازداشتگاه نمی رود و دستگیر نمی شود مگر با حکم قانون.

وی افزود: اکنون پرونده در این زمینه تشکیل شده است و در حال بررسی موضوع هستیم.

معاون اول قوه قضاییه از بیان جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت: ان شاء الله دادگستری سریعتر پرونده را تکمیل و به دادگاه ارسال کند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه دادستان کرمان اعلام کرده‌اند که در ارتباط با شرکتی مرتبط با سهام عدالت دو نفر دستگیر شده‌اند و عنوان برخی از یقه سفیدها را به کار برده اند، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و اینکه یقه سفیدها را به کار برده اند نشنیده ام، البته ما در سال 94 مصمم هستیم که با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض مبارزه بیشتری داشته باشیم.

ادامه دارد ...

کد N789447

وبگردی