آفتاب

تاکید بر بهداشت دست برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های بیمارستانی

تاکید بر بهداشت دست برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های بیمارستانی

رهبر خارجی سازمان بهداشت جهانی در مراقبت ایمن بر لزوم رعایت بهداشت دست به منظور جلوگیری از انتقال عفونت‌ در بیمارستان‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، پروفسور دیدیر پیتت، ظهر امروز در نشست خبری کنگره بین‌المللی استراتژی‌های پیشگیری از عفونت‌های مرتبط با مراقبت از بیمار که در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه سالانه 15 میلیون نفر در جهان بر اثر عفونت‌های بیمارستانی جان خود را از دست می‌دهند. این درحالیست که اکنون با استفاده از محلول الکلی شست‌و‌شوی دست و کنترل عفونت‌های بیمارستانی این آمار به هشت میلیون نفر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: مرگ‌ و‌ میر‌های ناشی از عفونت‌های بیمارستانی در کشور‌های فقیر، هرج و مرج‌دار و بدون نظم همچون کشور‌های آفریقایی بسیار بالاست ولی در خیلی از کشور‌های ثروتمند نیز که کنترلی برای عفونت‌ها نداشته باشند، شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

رییس کنترل عفونت بیمارستان‌های دانشگاهی ژنو سوییس با عنوان اینکه در ابتدا مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی در زمینه توزیع رایگان محلول شست‌و‌شوی دست‌ها صورت گرفت، تصریح کرد: برخی از شرکت‌های داروسازی در این زمینه مخالفت می‌کردند، زیرا قصد داشتند این محلول را تولید و با قیمت بالا بفروشند ولی خوشبختانه ما فرمول ساخت این محلول مفید را رایگان در اختیار همه قرار داده‌ایم.

پیتت افزود: شستن دست‌ها تنها شیوه مبارزه با عفونت نیست، اما از مهم‌ترین آن‌ها در کل دنیا به شمار می‌آید و در این زمینه راهکار‌های بسیاری کشف شده است که با کمک آن‌ها در بعضی از کشور‌ها شاهد کاهش 80 تا 90 درصدی عفونت‌ها بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه گسترش بیماری ابولا در کشور ایران غیرممکن است، تصریح کرد: امکان ندارد که این بیماری در ایران و اروپا گسترش یابد؛ زیرا گسترش آن نیاز به عواملی همچون نزدیکی به میمون و خفاش و نزدیکی به زیست‌بوم‌های آفریقایی دارد که در ایران و اروپا بسیار نادر است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رهبر خارجی سازمان بهداشت جهانی در مراقبت ایمن با تاکید بر اینکه ایران در زمینه کنترل عفونت‌های بیمارستانی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، گفت: در سال 2006 هنگامی که برای اولین بار به ایران آمدم هیچ فعالیتی و آموزشی در راستای مقابله با عفونت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی و بهداشتی ایران صورت نمی‌گرفت، اما در جلسه‌ای که همان سال با وزیر بهداشت وقت تشکیل شد، مقرر شد تا آموزش‌ها در این راستا در ایران آغاز شود و خوشبختانه امروز ایران در این زمینه اقدامات موثری داشته به‌گونه‌ای که می‌تواند الگویی برای بسیاری از کشور‌های دیگر باشد.

پیتت با تاکید بر اهمیت پاکیزگی و شستن دست‌ها در کاهش عفونت‌های بیمارستانی و کاهش تلفات ناشی از عفونت‌ها گفت: محلولی که اکنون در بسیاری از کشور‌های دنیا استفاده می‌شود، راهکار مفیدی بوده و در این راستا تهیه شده است. زیرا در بسیاری از موارد امکان و زمان لازم برای شستن دست‌های پرستاران و پزشکان نیست.

رییس کنترل عفونت بیمارستان‌های دانشگاهی ژنو سوییس تصریح کرد: در حال حاضر از 194 کشور، 179 کشور عضو کمپین مقابله با عفونت‌های بیمارستانی هستند که در تمامی مراکز درمانی و بهداشتی این کشور‌ها بهداشت دست به‌ صورت ویژه رعایت می‌شود و ایران نیز در این کمپین عضویت دارد.

انتهای پیام

کد N789430

وبگردی