آفتاب

عضویت ایران در بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا در جهت تحقق اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

عضویت ایران در بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا در جهت تحقق اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

عضویت جمهوری اسلامی ایران در بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا حرکتی در جهت تحقق اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده موثر و کارآمد از ظرفیت های اقتصادی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای همراه با نقش آفرینی روزافزون کشورهای در عرصه‌های اقتصادی منطقه‌ای تلقی می‌گردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جمهوری اسلامی ایران سی و چهارمین عضو موسس بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا شد.

بانک سرمایه گذاری در زیرساخت آسیا((Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB ) از جمله ترتیبات جدید التاسیس بانکی بین‌المللی در قاره آسیا است که در سال 2013 توسط چین مطرح شده است.

ابتکار تاسیس بانک آسیائی سرمایه گذاری در زیرساخت، برای نخستین بار در سال 2013 توسط رئیس جمهوری چین مطرح گردیده است. سرمایه بانک 100 میلیارد دلار است لکن سرمایه اولیه آن 50 میلیارد دلار تعیین شده و کشورهای عضو موظف به تامین آن شده‌اند و در وهله اول می بایست10% آن معادل 10میلیارد دلار را واریز نمایند.

75% از سرمایه بانک را کشورهای آسیائی و 25% آن توسط کشورهای غیرآسیائی تامین خواهد شد. بر این اساس سهم کشورها بر اساس GDPتعیین می گردد.

به گفته مقامات چینی به دلیل کمبود منابع اعتباری برای سرمایه گذاری در زیرساخت های موجود در قاره آسیا و منطبق با سیاستها و راهبردهای اقتصادی جدید چین مبنی بر ورود به تعامل با کشورهای آسیا بویژه میانه تاسیس گردیده است. این بانک رقیب بانکهای منطقه ای و بین المللی حاضر نمی باشد بلکه در جهت تامین منابع مورد نیاز تاسیس شده تا نیازهای کشورهای منطقه ورای امکانات بانکهای موجود نظیر بانک توسعه آسیایی (ADB) در این زمینه را برطرف سازد. بر این اساس روسای بانک جهانی و بانک آسیائی توسعه نیز از تاسیس بانک استقبال نموده و برای همکاری با آن ابراز علاقمندی نموده اند.

در روز شنبه مورخ 15 فروردین 1394 برابر با 4 آوریل 2015، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان سی و چهارمین عضو موسس این بانک تعیین گردیده است. تاکنون 57 کشور جهان متقاضی عضویت در این بانک بین المللی هستند که از این میان؛ عضویت 35 کشور نهائی شده و عضویت بقیه کشورها در حال بررسی می باشد.

کشورهای چین، هند، مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند، قزاقستان، عربستان، کویت، عمان، قطر، برونئی دارالسلام، کامبوج، لائوس، میانمار، فیلیپین، ویتنام، مغولستان، ازبکستان، نپال، سریلانکا، بنگلادش، پاکستان، مالدیو، نیوزلند، اردن، تاجیکستان،لوکزامبورگ، برمه، نیوزیلند، سوییس، انگلستان، استرالیا، اتریش، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و از جمله کشورهایی هستند که به عضویت رسمی این بانک درآمده‌اند.

بانک سرمایه‌گذاری در زیرساخت آسیا اولین ساختار جدید بانکی بین المللی در قاره آسیاست که تحت تسلط کشورهای بنیانگذار نظام بانکی بین المللی برتون وودز نمی باشد.

عضویت جمهوری اسلامی ایران در این بانک حرکتی در جهت تحقق اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر استفاده موثر و کارآمد از ظرفیت های اقتصادی سازمان های بین المللی و منطقه ای همراه با نقش آفرینی روزافزون کشورهای در عرصه های اقتصادی منطقه ای تلقی می گردد.

انتهای پیام

کد N789328

وبگردی