آفتاب
در دیدار با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

رئیس امورحج مالدیو، خواستار بهره‌مندی تجربیات ایران در امور حج شد

رئیس امورحج مالدیو، خواستار بهره‌مندی تجربیات ایران در امور حج شد

عایشه مونیزا، معاون وزیر امور اسلامی و رئیس امور حج مالدیو با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان دیدار کرد.

عایشه مونیزا، معاون وزیر امور اسلامی و رئیس امور حج مالدیو با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس این سازمان دیدار کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، در آغاز این دیدار در سخنانی ضمن اشاره به درخواست مسئول امور حج روسیه از وی برای استفاده از تجربیات ایران در خصوص حج، اظهار کرد: اسلام خواستار تجمعات مسلمانان است. تجمعات روزانه و هفتگی در قالب نمازهای جماعت و جمعه دیده می‌شود و تجمعات سالیانه هم به شکل حج. حدیث شریف «یدالله مع الجماعة» هم نشان‌دهنده اهمیت این تجمعات است. بنابراین هرچند خداوند به تمامی افراد عنایت دارد؛ ولی توجه بیش‌تری به گروه دارد.

وی افزود: ضرورت وحدت مسلمین با همین توصیه، روشن می‌شود. اگر مسلمانان وحدت‌گرا باشند، دست خداوند را هم بر روی سر خود می‌بینند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه با انتقاد از وضعیت کنونی جهان اسلام، گفت: امروز درگیری‌هایی بین مسلمانان وجود دارد و متأسفانه به جای وحدت، از مذاهب اسلامی برای جنگ و اختلاف استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه زنان، همیشه مظهر وحدت بوده‌اند، خطاب به مهمان مالدیوی خود، تأکید کرد: امیدوارم شما هم در کسوت یک بانو که در رأس امور حج کشور مالدیو هستید، صلح و وحدت را بین حجاج تبلیغ کنید.

وی همچنین بیان کرد: ایران دارای تجربیات بسیار ارزشمندی در امور حج است. تجربه در یک لحظه اتفاق می‌افتد و اگر ثبت نشود، در همان لحظه هم از بین می‌رود. از جمله این تجربیات، نگارش سفرنامه و داستان‌هایی با موضوع حج است که نویسنده با نوشتن مشاهدات خود در قالب‌هاب ادبی، تجربه حج را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.

وی افزود: در کشور از بیش از هزار سال پیش، افرادی بوده‌اند که سفرنامه‌های خود را نوشته‌اند و این وقایع ثبت شده، برای نسل امروز بسیار مفید و قابل استفاده است.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: به شما که رئیس امور حج مالدیو هستید، پیشنهاد می‌کنم که دولت کشورتان هر سال در موسم حج، نویسندگانی را با هزینه‌های دولتی به حج اعزام کند. این نویسندگان مشاهدات خود را ثبت کنند و انتشار این نوشته‌ها، می‌تواند برای نسل‌های آینده و اطلاع‌رسانی برای آنها مفید واقع شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ادبیات، یکی از راه‌های انتقال مفاهیم و موضوعات حج بین مردم است، افزود: ادبیات حج را کسی می‌تواند خلق کند که خود او حج را تجربه کرده باشد. می‌توان با دستورالعمل‌های تشویقی و جایزه دادن به سفرنامه‌های برتر، به این اقدام عمومیت بخشید و مطمئن باشید که این کار، خدمتی بزرگ به کشورتان برای سال‌های طولانی و متمادی است.

وی تأکید کرد: اگر این نگاه ماندگارسازی به تجارب حج در مالدیو اتفاق بیفتد، نتایج مفیدی را در پی خواهد داشت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، سخنان خود را با بیان پیوند تاریخی ملت ایران با موضوع حج و اهمیت فراوان حج در کشورمان، به پایان برد.

در ادامه عایشه مونیزا، معاون وزیر امور اسلامی و رئیس امور حج مالدیو، با اشاره به اینکه از دیدن ایران، شگفت‌زده شده است، برای استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف تأکید کرد.

وی همچنین گفت: در سال 2013 دولت مالدیو برای ساماندهی امور حج، یک شرکتی را راه‌اندازی کرد که مسئول اعزام 50 درصد از سهمیه یک‌هزار نفری حجاج مالدیوی به عربستان سعودی برای شرکت در مراسم حج است.

وی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم وظایف خود را به خوبی انجام دهیم، از ایران درخواست می‌کنیم تا از امور حج کشورمان پشتیبانی کند. مانند اعزام و نقل و انتقال حجاج از ایران و بهره بردن از امکانات جمهوری اسلامی ایران در عربستان در ایام برگزاری حج.

معاون وزیر امور اسلامی مالدیو ادامه داد: به طور حتم؛ کمک‌هایی که از ایران به مالدیو خواهد رسید عامل رشد و شکوفایی امور مربوط به حج در این کشور خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه در سال حدود 3 هزار نفر از مردم مالدیو به حج عمره اعزام می‌شوند، گفت: برای حجاج خود برنامه‌های آموزشی ترتیب می‌دهیم؛ ضمن اینکه از پیشنهاد شما برای نوشتن سفرنامه‌ها و داستان‌های با موضوع حج استقبال می‌کنیم و حتماً در آینده‌ای نزدیک و با آماده شدن این محصولات ادبی، نسخه‌ای برای شما ارسال خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N789275

وبگردی