آفتاب

تشکیل جلسه شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و توانمندسازی گروه‌های کم‌درآمد

تشکیل جلسه شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و توانمندسازی گروه‌های کم‌درآمد

دومین جلسه شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری و توانمندسازی گروه های کم درآمد امروز (دوشنبه) برگزار شد و در این جلسه بر لزوم تهیه برنامه‌های عملیاتی برای روستاییان و عشایر به منظور تدوین سندی راهبردی در برنامه ششم توسعه تاکید شد.

به گزارش ایسنا، سیدابوالفضل رضوی در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران با اعلام خبر پرداخت وام به روستاییان و عشایر گفت: برای اولین بار دولت تدبیر و امید به روستاییان و عشایری که به صورت مشارکتی در طرح های تولیدی و بخش تعاونی برای رسیدن به توسعه پایدار در کشور شرکت کنند، تا چهار برابر وام با کارمزد سه درصد با وثیقه کارت یارانه و همچنین در روستاهای مرزی کشور تا ۹ برابر وام بدون کارمزد و سود پرداخت خواهد کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به تهیه و تدوین برنامه ششم توسعه در کشور اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در نظام برنامه ریزی کشور، شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و عشایری و توانمندسازی گروه های کم‌درآمد در دولت یازدهم آغاز به کار کرده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در پنج برنامه گذشته توسعه کشور، برنامه‌ریزی توسعه روستایی و عشایری وجود نداشت و شاید مشکلاتی هم که برای روستاییان و عشایر کشور در سال‌های گذشته بوجود آمده ناشی از همین امر باشد.

رضوی تاکید کرد: تاکنون اصل جداگانه‌ای برای این قشر از جامعه که پایگاه و کانون تولید کشور هستند، دیده نشده بود اما در دولت تدبیر و امید این شورا با کمک معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به منظور توجه بیشتر به وضعیت اقتصادی روستاییان و عشایر آغاز به کار کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وضعیت اقتصادی و اشتغال روستاییان و عشایر در کشور را نامطلوب توصیف کرد و اظهارداشت: متاسفانه فاصله درآمدی بین شهرنشینان و روستاییان بسیار زیاد است که همین امر منجر به مهاجرت این افراد به شهرها و به تبع آن بروز پدیده حاشیه‌نشینی خواهد شد و همچنین عدم فعالیت اقتصادی و تولیدی روستاها و عشایر به اقتصاد کشور ضربه وارد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید توان‌افزایی روستاییان و عشایر افزایش داده شود، گفت: فاصله درآمدی بین شهرنشینان و روستاییان در شورای برنامه‌ریزی توسعه روستایی و عشایری در حال بررسی است تا بتوانیم به هدف توسعه پایدار در روستاها برسیم.

رضوی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می دهند.

شورای برنامه ریزی توسعه روستایی و عشایری و توانمندسازی گروه های کم درآمد موظف است با توجه به گزارش عملکرد دستگاه ها در سال‌های گذشته و بررسی ظرفیت های پیش رو در آینده و مدنظر قرار دادن اهداف کلان و بخشی، ضوابط ملی آمایش سرزمین، استراتژی توسعه مناطق استان ها، سند راهبردی خود شامل اهداف کلان اقتصادی، اهداف کمی، شاخص های بخشی و فرابخشی و تهیه برنامه های عملیاتی را به منظور تدوین و تهیه برنامه ششم توسعه تهیه کند.

انتهای پیام

کد N789227

وبگردی